Facebook-mainonnan​ ​automaatioon​ ​keskittynyt​ teknologiayhtiö Smartly.io on myynyt vähemmistön yhtiön osakkeista 20 miljoonalla dollarilla eli 16,7 miljoonalla eurolla. Asiasta kertoo Talouselämä.

Pääostajana on pääomasijoittaja Highland Europe, joka tuo kokemusta kasvuyrityksen kansainvälisestä rakentamisesta. Kauppaan osallistui myös Kone en entinen toimitusjohtaja, tekniikan tohtori Matti Alahuhta, josta tulee Smartlyn toimitusjohtajan Kristo Ovaskan neuvonantaja.

Smartly.io on yksi Talouselämän listaamista Suomen lupaavimmista startup-yrityksistä. Smartly.io on Kristo Ovaskan ja yhtiön toisen perustajan Tuomo Riekin kolmas yhteinen yritys.

Smartly.io:n mainostyökaluja käyttävät maailman suurimmat online-mainonnan ostajat, kuten suuret verkkokaupat, matkailusivustot ja peliyhtiöt. Niiden mainosbudjetit ovat jopa kymmeniä miljoonia dollareita kuukaudessa. Suomalaisen ohjelmistokehittäjän alustan​ ​kautta​ ​kulkee​ vuodessa jo ​miljardi​ ​dollaria​ ​mainosrahaa.​ Siitä Smartly.io laskuttaa työkalunsa käytöstä 3-5 prosentin osuuden.

Smartly.io on kasvanut Facebook-mainonnan kasvun mukana, ja suomalaisyhtiö on päässyt kehittämään tuotettaan yhdessä Facebookin kanssa alusta asti. Myös tärkeimmät asiakkaat hoidetaan yhteistyössä Facebookin myynnin kanssa.

Facebookin omat, palvelun sisäiset mainostyökalut sopivat pienemmille mainostajille, joiden budjetit ovat satoja, tai tuhansia euroja kuukaudessa.

"Jos mainostaja toimii globaalisti kymmenillä eri markkinoilla ja sen verkkokaupassa on tuhansia eri tuotteita, mainonnan tekeminen ja kohdennus käsin käy mahdottomaksi. Automatisaatio auttaa siinä, sillä teknisyydessään tämä vertautuu jo pörssikauppaan", Ovaska huomauttaa.

Ohjelmisto automatisoi esimerkiksi kohdeyleisön valinnan, mainosbudjettien tehokkaan allokoinnin sekä kuvien ja videoiden tekemisen.

Seuraava Smartly.io:n iso askel on kehittää ohjelmistoaan Facebookin lisäksi toimimaan myös Googlen, Amazonin tai Pinterestin mainonnan automaatiossa. Tuotekehityksen laajentaminen tarkoittaa tarvetta uusille osaajille.

"Tähän asti on ollut hyvä strategia keskittyä Facebookiin ja olemme kehittyneet siinä parhaaksi. Mainostajat haluaisivat kuitenkin vain yhden työkalun, jolla voisi hallita kaikkien kanavien mainontaa samalla tavalla. Se olisi meille hurja kilpailuetu", Ovaska toteaa.

Lue koko artikkeli Talouselämästä.