Mainosten esto

M&M 10.8.2015 14:03 päivitetty 4.2.2016 10:59

Mainosten esto maksaa julkaisijoille 20 miljardia euroa vuodessa

Colourbox

Tyypillinen mainosten esto-ohjelmaa käyttävä henkilö on nuori, teknisesti taitava mies.

Mainosten esto-ohjelmia käyttävien kuluttajien määrä on kasvanut 198 miljoonaan kuukausikäyttäjään ympäri maailmaa, selviää PageFairin ja Adoben tutkimuksesta.

Mainosten eston arvioidaan maksavan julkaisijoille yli 19,9 miljardia euroa menetettyinä tuloina vuonna 2015. Summa vastaa 14 prosenttia maailman mainoskuluista. Kustannusten ennustetaan nousevan 37,7 miljardiin euroon vuoteen 2016 mennessä.

Mainosten esto-ohjelmien käyttäjien määrä on kasvanut vuoden aikana 41 prosenttia.

Euroopassa 35 prosenttia 77 miljoonasta internetin käyttäjästä hyödyntää esto-ohjelmia ainakin kerran kuussa. Kreikassa luku on korkein, kun 37,5 prosenttia internet-väestöstä käytti mainonnan estoa vuoden toisella neljänneksellä.

Suomi on Euroopan keskikastia 19,3 prosentilla. Slovakiassa mainosten estoa hyödyntää vain 8,9 prosenttia internetin käyttäjistä.

Yhdysvalloissa on noin 45 miljoonaa aktiivista käyttäjää, joiden määrä on kasvanut vuodessa 48 prosenttia.

PageFairin ja Adoben mukaan mainonnan esto-ohjelmia käyttävät ovat tyypillisesti nuoria, teknisesti taitavia ja todennäisimmin miehiä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö