Mainetutkimus

Henrik Muukkonen 17.4.2015 07:58 päivitetty 4.2.2016 10:54

Mainostoimistot putoilevat mainelistalta

Arttu Laitala
Viestintätoimisto Miltton nousi viestintätoimistojen mainekärkeen. Vastaajat kiittelivät erityisesti kykyä nostaa asioita esille ja tuloksellisuutta.

Viestintä- ja mediatoimistot nousevat.

Markkinointi&Mainonta-lehden maineselvitys paljastaa, että viestintä- ja mediatoimistojen maine kohenee samaan aikaan kuin mainostoimistojen laskee.

Mainelistan 20:sta maineikkaimmasta toimistosta enää 11 on mainostoimistoja. Viestintätoimistoja on listalla 4, mediatoimistoja 4 ja sometoimistoja 1.

Viime vuonna luvut olivat 14, 3, 3 ja 0 ja toissa vuonna 15, 3, 2 ja 0.

Pois putosivat mainostoimistot Avalon, N2, Nitro ja Skandaali sekä mediatoimisto ToinenPHD.

Tilalle nousivat mainostoimistot Folk, sometoimisto Dingle, mediatoimistot OMD Finland ja Virta Mediacommunity sekä viestintätoimisto Kaiku Helsinki.

Lue lisää mainetutkimuksesta tuoreesta M&M -lehdestä. Tilaa lehti täältä tai osta irtonumero Akateemisesta Kirjakaupasta.

Aiheesta voi lukea lisää myös Talentumin Summa-palvelusta. Ensimmäinen kuukausi on rekisteröityneille käyttäjille ilmainen.

Yrityskuvaindeksillä mitattuna parhaat toimistot

Sija 2015 Sija 2014 Yritys Mainepisteet*
1. 1. Hasan & Partners 54
2. 3. Dagmar 34
3. 2. SEK & Grey 33
4. 11. Miltton 32
5. 4. Bob the Robot 30
6. 6. Hill+Knowlton Helsinki 19
7. 5. TBWA Helsinki 19
8. 10. Mirum** 18
9. 31. Folk 15
10. 39. Kaiku Helsinki 15

 

* Mainepisteet on pyöristetty kokonaisluvuiksi, tasapisteissä on eroja.

** Mirumin nimi oli tammikuun 2015 loppuun saakka Activeark JWT.

Mikä selvitys?

Markkinointi&Mainonta selvitytti Suomen merkittävimpien markkinointiviestintätoimistojen ulkoisen yrityskuvan. Vastaajat saivat nimetä itse, mitä toimistoa tutkimuksessa arvioivat.

Yrityskuvan vahvuus kiteytyy indeksiin, joka kerää yhteen kunkin toimiston saamat arviot kymmenestä eri ominaisuudesta.

Vastaajat saivat nimetä jokaisen kysytyn ominaisuuden kohdalla, mitkä toimistoista nousevat esiin muita parempina.

Vastaajat määrittelivät itse ominaisuuksien tärkeyden.

Indeksin vaihteluväli on 0–100. Jos kaikki toimiston saamat arviot olisivat parhaat mahdolliset, yrityskuvapisteitä tulisi sata.

Tutkimuksen toteutti Add Value maaliskuussa 2015 nettikyselynä. Vastaajat saivat palkinnoksi halutessaan Finnkinon elokuvalipun ja Talentumin Summa-palvelun käyttöönsä.

Kohderyhmänä oli markkinoinnin päättäjät sellaisista yrityksistä, joiden liikevaihto ylitti 20 miljoonaa euroa. Päättäjiksi laskettiin markkinointijohtajat ja -päälliköt.

Tutkimukseen vastanneiden yritysten mainosbudjeteista noin puolet ylitti 500 000 euroa.

Add Value sai tiedot Fonectan yritysrekisteristä sekä asiakastietonsa antaneiden Markkinointiviestintä Toimistojen Liiton jäsenyrityksistä. Sen tekivät Kaiku Helsinki, Mainostoimisto Ilme, Malja BTL ja Tapahtumantekijät, joiden rekistereistä kertyi 172 kontaktia.

Yhteensä kysely lähti 1470 henkilölle. Tutkimukseen vastasi 165 henkilöä.

Tutkimus toteutettiin nyt 29. kerran.