Vaatebrändi Makia julkaisi tänään 100-prosenttisesti vastuullisen malliston ja muutti verkkokauppansa ja myymälänsä vastuullisiksi yhden päivän ajaksi. Mallistossa ei ole yhtään tuotetta, ja sekä myymälä että verkkokauppa ovat tyhjiä.

“100-prosenttisesti vastuullisen vaatteen tekeminen on mahdotonta. Vain ilman vaatteita oleva ihminen pukeutuu täysin vastuullisesti. Siksi mitään Makian täysin vastuullista mallistoa ei ole olemassa. Sillä ja kauppojen tyhjentämisellä päiväksi halusimme kiinnittää huomiota paitsi vaateteollisuuden kestämättömiin käytäntöihin niin myös ihmisten kestämättömiin kulutustottumuksiin”, Makian operatiivinen johtaja Mika Martikainen kertoo.

Makian tiedotteessa kerrotaan, että yli 50 prosenttia vaatteista hävitetään alle vuodessa niiden ostamisesta ja joitakin vaatteista käytetään vain 7–10 kertaa ennen kuin ne hävitetään. Vaateteollisuus tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin koko kansainvälinen laiva- ja lentoliikenne yhteensä, ja Suomessa heitetään pois arviolta yli 70 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä vuosittain, eli 13 kiloa jokaista suomalaista kohden.

Tuotteiden sijaan Makia on tänään linkannut verkkosivuilleen vastuullisuusraporttinsa ja kertoo vastuullisuuden huomioimisesta muun muassa käyttämissään materiaaleissa ja verkkokauppatilausten postituksissa. Tiedote päättyy yleviin sanoihin:

“Asiakkaidemme toivomme miettivän kymmenen lisäsekuntia ennen jokaista ostosta ja kysyvän itseltään: tarvitsenko todella tämän vaatteen? Iloitsemme molemmista vastauksista.”

Asiat eivät korjaannu hetkessä

Eettisen kaupan puolesta ry:n Eetin eilen julkaisemassa Ränkkää brändi -selvityksessä Makia sijoittui D-kategoriaan. Viime vuonna se oli E-kategoriassa ja nousi siis vuodessa yhden pykälän verran.

“Makia pyrkii parantamaan jatkuvasti vastuullisuuttaan, mutta emme todellakaan voi sanoa olevamme vastuullisia. Vastuuttominta on väittää olevansa vastuullinen. Makia suunnittelee aikaa ja käyttöä kestäviä tuotteita, se on tärkein vastuullisuustekomme”, Martikainen sanoo.

Mutta onko vastuullisuuden mahdottomuuden esiin nostaminen hapan reaktio siihen, ettei oma brändi noussut Eetin selvityksessä D-kategoriaa korkeammalle?

”Ei ole. Totuus on, että vaikka tällä toimialalla haluaisi olla kuinka vastuullinen tahansa, ottamatta yhtään mitään pois niiltä, jotka tässä selvityksessä ovat hyvin pärjänneet, niin eivät luomupuuvilla tai muut niin sanottuja perinteisiä materiaaleja vastuullisemmat vaihtoehdotkaan ole täysin ongelmattomia. Syntyy hiilijalanjälkeä ja niin edelleen. Ajatuksenamme on herättää yleisemmin keskustelua länsimaisista kulutustottumuksista ja ostokäyttäytymisestä, joka ei ole kestävällä pohjalla”, Martikainen vastaa M&M:lle.

Hänen mukaansa Makia on tehnyt oman brändinsä näköistä vastuullisuusviestintää ja kehittänyt sitä Eetin vuoden 2019 raportin jälkeen.

”Rank a brand -kyselyssä painotettiin erinäisiä kohtia, jotka eivät ehkä osuneet aivan yksiin meidän vastuullisuusviestintämme kanssa. Kriteeristö on melko tiukka, ja hyvä niin. Kuten sanomme manifestissamme, sesonki sesongilta teemme paremmin, mutta asioita ei saada yhdessä yössä korjattua.”

Martikainen toivoo Makian sijoituksen paranevan mahdollisissa tulevissa selvityksissä ja vaatebrändin pääsevän etenemään vastuullisuusmatkallaan.

”Koskaanhan ei ihan maaliin tulla pääsemään”, hän sanoo.

Martikaisen mukaan Makia pyrkii parantamaan tuotannon, materiaalien, logistiikan ja muiden asioiden vastuullisuutta sesonki sesongilta.

”Käytämme myös huomattavan summan vuodessa rahaa esimerkiksi Itämeren suojeluun. Nämä ovat tällä hetkellä keinomme taistella tätä koko alaa koskevaa globaalia ongelmaa vastaan”, Martikainen sanoo.

Tämänpäiväinen tempaus koskee Makian lippulaivamyymälää ja omaa verkkokauppaa. Muista myyntikanavista tuotteita voi ostaa normaalisti. Lippulaivamyymälässään Makia tarjoaa tänään vaatteiden sijaan mahdollisuuden keskustella yrityksen johdon kanssa vastuullisuudesta.