Puhelinmarkkinoiden syksyn juttu ei tällä kertaa ole Apple eikä Nokia vaan Microsoftin Windows Phone 7 -käyttöjärjestelmällä varustettujen laitteiden tulo kauppoihin.

Puhelinmarkkinoilla kompastellut ohjelmistojättiläinen on jälleen kerran tosissaan.

- Tarkoitus on nelinkertaistaa markkinaosuus Pohjoismaissa. Se tarkoittaa noin 10 - 15 prosentin markkinaosuutta, sanoo Microsoftin mobiililiiketoiminnasta Pohjoismaissa vastaava Henrik Petersen.

Kohderyhmäksi Microsoft on määritellyt omalaatuisesti nimetyn "life maximizers"-ryhmän.

- Kyseessä ovat elämänsä vilkkaimmassa vaiheessa olevat ihmiset. Ei mitään teinejä, vaan aikuisia, joilla on ensimmäinen kunnon ura ja ensimmäinen vaimo, Petersen kuvailee suorasukaiseen tanskalaiseen tyyliin.

Bisneskäyttäjä on ihminen

Tämä kohderyhmä arvostaa Microsoftin mukaan nopeasti, varmasti ja intuitiivisesti toimivaa puhelinta.

- He eivät hae mitään teknistä vimpainta sinänsä, vaan elämään lisäarvoa tuovaa työkalua.

Kohderyhmämääritys ei Petersenin mukaan tarkoita, että Microsoft kääntäisi selkänsä luontaisesti vahvalle kohderyhmälleen.

- Yrityskäyttäjät ovat toki myös tärkeä kohderyhmä meille, mutta hekin ovat yhtä lailla ihmisiä. Siksi puhelimen lanseeraus on suunnattu suoraan loppukäyttäjälle.

Laitteiden ensimmäinen aalto tulee korkeimpaan hintaluokkaan. Valmistajia ovat muun muassa LG, HTC ja Samsung.

- Myös Sony Ericsson on sanonut tekevänsä Windows 7:ää käyttäviä puhelimia.

Nokialle turpaan

Nokialta vastaavaa ilmoitusta sen sijaan ei ole tullut. Nokian kalliimmat puhelimet nähdäänkin Microsoftilla päävastustajina Androidin ja iPhonen väliin positioituville Windows 7 -laitteille.

- Nokia on parantanut integraatiotaan Microsoftin ohjelmistojen kanssa, mutta Windows 7 -puhelimet tarjoavat vielä paljon paremman toiminnallisuuden sekä Exchangen että Officen kohdalla, sanoo Petersen.

Microsoftin vahvuus on juuri monen tunnetun brändin yhdistäminen. Exchangen ja Officen lisäksi Petersenin kalvosarjassa toistuvat Xbox Live, Messenger, Bling ja toki myös Facebook sekä Linkedin.

- Kyse on nimenomaan integraatiosta, sekä brändien että palvelujen, Petersen korostaa ja näyttää miten puhelin päivittää jatkuvasti muun muassa Facebook-syötteitä.

Mutta selvää on myös, että oma brändi tulee ensimmäisenä. Windows 7 Phonea ei voi käyttää ilman Windows Live Id -rekisteröitymistä.

- Se pitää olla, jotta voi käyttää meidän palvelujamme, Petersen alleviivaa.

Puhelinkisaa radiossa

Markkinointi on Petersenin mukaan pääasiassa laitevalmistajien työtä.

- Me saamme vain 10 - 15 dollaria per myyty puhelin, joten siitä rahasta ei kovinkaan suuria summia markkinointiin riitä.

Isompia mediakampanjoita ei Microsoftilta siis tule, mutta sen sijaan muutamia pienempiä juttuja.

- Suomessa alkaa kohta radioshow, jossa jaetaan ilmainen puhelin viikon parhaan tarinan kertovalle kuulijalle. Kampanja jatkuu kymmenen viikon ajan, Petersen kertoo.

Android ja Windows jyräävät