>> Viikkojen 16 ja 17 huomatuimmaksi ­mainostajaksi nousi Nokia, joka hyötyi Nokian N-sarjaa esittelevästä operaattorimainonnasta. Viikkojen 14 ja 15 ykkönen Elisa tippui nyt kakkoseksi.

Myös Citymarketin Mammuttimarkkinat jäi kuluttajien mieleen. Miehet ikähaarukassa 15-44 muistivat Citymarketin kolmanneksi useimmin, ja samanikäiset naiset nostivat Citymarketin mainonnan neljänneksi huomatuimmaksi.

K-citymarket-ketjun myynti- ja markkinointijohtaja Sampo Päällysaho kertoo Mammuttimarkkinoiden mainonnan näkyvän televisiossa, ulkomainonnassa ja sanomalehdissä.

Tänä vuonna mammuttimarkkinat on järjestetty jo kahdesti - maaliskuussa ja nyt puolitoista viikkoa ennen vappua. Viime vuonna Mammuttimarkkinoita vietettiin kolme kertaa. Markkinat järjestetään vuosittain, muttei välttämättä samoina ajankohtina.

Mammuttimarkkinat on valtakunnallinen tapahtuma eli kaikki 54 Citymarketia toteuttavat kampanjan.

- Mammuttimarkkinat ovat sekä elintarvikkeiden että käyttötavaran osalta merkittäviä. Kampanja voi toimia osaltaan sesonginavauk­sessa. Mammuttimarkkinoille tullaan tarjousten perässä kauempaakin. Näin keväällä hittituotteita ovat esimerkiksi kaasugrilli tai jättitrampoliini, Päällysaho kertoo.

Päällysaho ei paljasta, kuinka paljon Mammuttimarkkinat vaikuttavat myyntiin. Mielikuvallisesti ne yhdistävät Citymarketiin "erittäin hyvin".

- Jos kysytään kuluttajilta Citymarketista ja sen mainonnasta tai markkinoinnista, mammutti tulee luontaisesti kuluttajien mieleen.

Miehet ovat huomanneet Mammuttimarkkinoiden mainonnan paremmin. Onko mainonnassa tähdätty siihen?

- Meillä korostuvat lapsiperheet - niin naiset kuin miehetkin. Tosin markkinoiden keväisestä ajankohdasta johtuen tarjouksista löytyvät maastopyörät, skootterit, dvd-elokuvat, lcd-televisiot ja digikamerat. Ne näyttävät kiinnostavan miesasiakkaita.

Kampanja-aikaan myymälämarkkinoinnissa näkyvät mammutti-ilmapallot, -pehmolelut ja täytettävät mammutit. Mammuttilelut ovat myös myynnissä.

Mainonnassa mammutti on "tallannut hintoja", "tuonut hintasäästöjä tömistellen" ja "töräyttänyt hintoja".

- Hahmoon on kyetty liittämään tuotetarjoama ja hintaviesti, Päällysaho perustelee hahmoa, joka otti ensiaskeleet Itäkeskuksessa vuonna 1986.