Tämän olisin halunnut luoda

Kyllähän sen ymmärtää, että yhteiskunnallinen markkinointiviestintä on vaikea taitolaji. Järjestöasiakkaiden pienet taloudelliset resurssit ja suuret tavoitteet eivät varsinaisesti ole kampanjasuunnittelijan märkä päiväuni. 30 000 euroa ja koko kansan terveemmät elämäntavat ovat vaikea jollei mahdoton yhdistelmä.

Kaikkea ei silti voi niellä. Ei etenkään sitä, miten paljon perusasioita hyvistäkin Suomi-kampanjoista jää puuttumaan. Onneksi voi aina tähyillä rapakon taa.

San Fransisco AIDS Foundationin verkkokampanja Many shades of gay (www.manyshadesofgay.com) ei ensi tutustumisella vaikuta järin innovatiiviselta sekään. Sivusto kannustaa kaikkia homoyhteisön jäseniä säännölliseen HIV-testaukseen sosiaalisen median avatar-kuvageneraattorilla, kalenteri- ja tekstiviestimuistuttajilla. Nimen viittaus bestselleriin ei sekään kanna tirskausta pidemmälle.

Many shades of gay on kuitenkin erinomainen siinä, missä me suomalaiset olemme muutoksen tekijöinä edelleen liian ujoja: kohderyhmän tuntemisessa, tekemisen reippaassa räätälöinnissä ja rohkeudessa antaa viestinvieminen ihmisten itsensä tehtäväksi - omalla tavallaan.

Kampanjan paras puoli on siinä, että ennen kampanjan suunnittelua on tehty kotiläksyt ja opiskeltu oikeasti kohderyhmää. Opittu tunnustetaan jo heti ydinviestissä: edes homoskene ei ole enää yksi yhden totuuden kulttuuripiiri. Karhuja, nahkahomoja tai transuja puhutellaan HIV-asioissakin eri tavalla, ja Friscon mittakaavassa vieläpä ihan eri porukoissa.

Toinen oivallus on, että jokaisesta oman avatarinsa tehneestä kannustetaan kampanjan vertaisvaikuttaja omaan sosiaaliseen yhteisöönsä, tässä tapauksessa sosiaalisessa mediassa. Omasta porukasta tuleva viesti on aina vahvempi. Kaiken lisäksi avatar-generaattori borat-pukuineen on hauska ja monipuolinen.

Toivon vielä, että sateenkaariväelle suunnattu webkampanja muuttuu useamman vuoden ohjelmaksi, jossa tunnistetaan rohkeasti LBGT-alakulttuurien (lesbian, gay, bisexual, transgender) ominaispiirteitä ja kannustetaan joukkojen omat vaikuttajat synnyttämään omaan elämäntapaan sopivia säännöllisen HIV-testauksen rutiineja.

Silloin ei olisi enää kyse valistamisesta, vaan ihmislähtöisestä palvelumuotoilusta ja kokonaisesta yhteiskunnallisen vaikuttamisen muutoksesta, jonka lähtökohtana on ihminen itse. Tuloksena saadaan pysyviä terveyshyötyjä ja yhteiskunnallisia muutoksia.

Nyt jos koskaan on Suomessa hyvinvointitoimijoiden ja luovien näytön paikka.