Kyseessä on päivittäiseen kauneudenhoitoon tarkoitettujen tuotteiden sarja, johon sisältyvät tuotteet on kuvioitu Marimekon kuosein. Kaikissa sarjan tuotteissa kuviona käytetään Annika Rimala n (1936–2014) Marimekolle suunnittelemia kuvioita.

Sarjan myötä Clinique tuo markkinoille myös uutuustuotteen, kosteuttavan huulikiillon nimeltä Pop Splash Lip Gloss. Tuotesarjaan sisältyy lisäksi huulipunia ja Clinique-tuotteiden ostajille kaupanpäällisinä annettavia meikkipusseja.

Tuotteet tulevat myytäväksi Cliniquen verkkokauppaan tammikuussa ja jälleenmyyjien liikkeisiin helmikuun alkupuolella. Myynti jatkuu Marimekon markkinointijohtaja Päivi Paltola n mukaan myynnissä kesäkuun loppupuolelle saakka.

"Tuotteita tullaan myymään ympäri maailmaa johtavissa tavarataloissa, myös Suomessa", Paltola kertoo M&M:lle.

Yhteistyön taustalla on Paltolan mukaan ennen kaikkea se, että Marimekon ja Cliniquen arvot ovat yhteneväiset. Lisäksi molemmat brändit saavat kiittää perustamisestaan voimakastahtoisia naisia. Marimekkoa oli perustamassa vuonna 1951 Armi Ratia. Cliniquen perusti puolestaan Lauderin yrittäjäsukuun kuuluva Evelyn Lauder vuonna 1968.

"Molempien brändien perustajat ovat olleet vahvoja edelläkävijänaisia, joilla on ollut aikanaan rohkeus tehdä jotain uutta. Se on hauska lähtökohta. Meistä on ollut ihana tuoda ihmisten arkeen väriä ja iloa sekä jotain uutta ja yllättävää tämän yhteistyön myötä", Paltola sanoo.

Annika Rimala oli yksi Marimekon merkittävimmistä vaate- ja kuviosuunnittelijoista 1960- ja 1970-luvuilla. Hänen suunnittelemistaan kuvioista kymmenen valikoitui koristamaan uutta tuotesarjaa.

"Rimalan töissä on yllättäviä väriyhdistelmiä, vahvaa designia sekä väri-ilottelua. Hänen töilleen tyypillisiä asioita ovat lisäksi ajattomuus, käytännöllisyys ja jopa huumori. Kaikki nämä kuvaavat Marimekon designfilosofiaa", sanoo Paltola.

Marimekolle yhteistyö merkittävän kansainvälisen kosmetiikkavalmistajan kanssa on myös oiva keino tehdä suomalaisyrityksen tarinaa globaalisti entistä tunnetummaksi. Paltolan mukaan kyseessä on yksi Cliniquen koko kevään suurimmista lanseerauksista.

"Yhteistyö on merkittävä asia Marimekolle. Olemme iloisia siitä, että Marimekko on päässyt tähän yhteistyöhön mukaan. Meille tämä yhteistyö on mainio tapa nostaa Marimekon globaalia bränditunnettuutta."