Muoti

Sanna Pekkonen 10.1. 15:21 päivitetty 10.1. 15:45

Marimekko ja vaatebrändi Uniqlo tekevät yhteistyömalliston – myyntiin ympäri maailman

Uniqlo

Marimekko julkaisi jo toisen kansainvälisen yhteistyön tälle vuodelle.

Marimekko lanseeraa japanilaisen vaatebrändi Uniqlon kanssa yhteistyömalliston tänä keväänä. Uniqlon liikkeisiin myyntiin tulevaan malllistoon kuuluu yläosia, mekkoja, housuja, tennareita ja laukkuja, joiden kuosit ovat Marimekon kuviosuunnittelijan Maija Louekarin suunnittelemia.

Uniqlon on Japanista lähtöisin oleva vaatebrändi, jolla on liikkeitä Euroopassa, Australiassa, Kanadassa, Yhdysvalloissa, Aasiassa ja Venäjällä. Brändi tunnetaan laadukkaasta arkityylistä. Yhteistyömallisto tulee Uniqlon liikkeisiin pääasiassa maaliskuun lopulla ja Venäjälle huhtikuun alussa. Mallisto on myynnissä rajoitetun ajan. Suomessa Uniqlolla ei ole liikkeitä.

Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan yhteistyö Uniqlon kanssa auttaa Marimekkoa rakentamaan bränditunnettuuttaan ympäri maailman.

Kuva: Uniqlo

"Luomalla kiinnostavia brändiyhteistöitä kansainvälisesti tunnettujen ja kanssamme saman arvomaailman jakavien brändien kanssa voimme kasvattaa kansainvälistä tunnettuuttamme ja tavoittaa myös kokonaan uusia kohderyhmiä.", sanoo Alahuhta-Kasko M&M:lle.

Marimekko on ehtinyt julkistaa tämän vuoden alussa myös yhteistyön kosmetiikkajätti Cliniquen kanssa. Myös Marimekko for Clinique -tuotesarja tulee myyntiin tammi–helmikuussa ympäri maailman.

"Olemme todella innoissamme, että olemme saaneet aloittaa uuden vuoden näin mahtavilla yhteistyöuutisilla Cliniquen ja Uniqlon kanssa. Muista mahdollisista yhteistöistä kerromme normaalin käytännön mukaisesti, kun ne ovat ajankohtaisia", kommentoi Alahuhta-Kasko.

Viime vuonna Marimekko teki yhteistyömalliston yhdysvaltalaisen kauppaketjun Targetin kanssa. Lisensioinnin kautta tehtävä yhteistyö on Alahuhta-Kaskon mukaan Marimekolle luontevaa.

"Uskomme Marimekossa rikastuttavan yhteistyön voimaan, ja inklusiivisena brändinä erilaiset brändiyhteistyöt ovat meille erittäin luontevia", sanoo Alahuhta-Kasko.

Uniqlon kanssa tehty lisenssisopimus toi Marimekolla 11 prosentin kasvun Japanin-myyntiin, joka näkyi yhtiön tammi–syyskuun osavuosikatsauksessa.

Uniqlo on tehnyt yhteistyötä aiemminkin suomalaisten kanssa. Muotibrändi Ivana Helsinki teki Uniqlon kanssa yhteistyömalliston syksyllä 2016.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö