Kierrätys

Laura Kukkonen 17.8. 12:14

Marimekko näkee muutoksen kuluttajien arvomaailmassa – WST-verkkokaupan kanssa järjestetyt keräyspäivät houkuttelevat tuhansia tuotteita

Suomalainen muotiketju Marimekko ja We Started This -verkkokauppa järjestävät Marimekon tuotteille keräyspäiviä jälleen tällä viikolla.

Asiakkaat saavat jälleen viedä vanhoja Marimekon vaatteitaan ja asusteitaan ketjun myymälöihin eteenpäin myytäväksi.

Tämän mahdollistaa Marimekon ja We Started This -verkkokaupan yhteistyö, joka alkoi yli kaksi vuotta sitten. Marimekon vastuullisuuspäällikön Saara Azbelin mukaan yhteistyön ja keräyspäivien tavoitteena on edistää Marimekon tuotteiden pitkää kiertoa.

"Marimekossa ajattomuus on ollut suunnittelun lähtökohta yhtiön alkuajoista asti. Emme tee pintamuotia ja haluamme tarjota asiakkaillemme tuotteita, joilla on pitkä elämä ja joita ei haluta heittää pois", Azbel kertoo M&M:lle.

Marimekko järjestää myymälöissään useita keräystapahtumia vuosittain eri paikkakunnilla. Tällä viikolla keräyspäiviä on perjantaina Helsingissä ja viikonloppuna Turussa ja Tampereella. Lahdessa keräyspäivä järjestettiin keskiviikkona.

"Tapahtumat ovat aina olleet erittäin onnistuneita ja herättäneet paljon kiinnostusta. Tämä on mielestämme konkreettinen esimerkki käynnissä olevasta muutoksesta kuluttajien arvomaailmassa."

Azbelin mukaan keväällä 2018 järjestetyissä neljässä keräystapahtumassa kerättiin yhteensä yli 1 000 Marimekko-tuotetta.

Keräyspäivien lisäksi Marimekko ja WST järjestivät Helsinki Design Weekin yhteydessä syyskuussa popup-tapahtuman Helsingin keskustan Forumin-myymälässä. Tapahtuman suosio oli niin suurta, että se uusitaan myös tänä vuonna Design Weekin aikaan.

Keräyspäivinä asiakkaat voivat tuoda käytettyjä Marimekon vaatteita ja asusteita Marimekon myymälään. WST myy valikoidut tuotteet eteenpäin. Asiakas saa myydyn tuotteen hinnasta puolet ja WST toisen puolen.

"Marimekko antaa käyttöön myymälätilansa ja osallistuu järjestelyihin sekä kutsuu kanta-asiakkaitaan tapahtumiin. WST vastaa keräystapahtumista muilta osin ja heidän osaamistaan on nimenomaan hintojen määrittely yhdessä asiakkaiden kanssa. Ansaintalogiikka on WST:n ja asiakkaan välinen", Azbel kertoo.

Azbel kuvailee, että kiertotalous tuo vaatealalle paljon mahdollisuuksia. Myös kuluttajien tietoisuus kulutuksen vaikutuksista kasvaa.

"Yhteistyömme WST:n kanssa luo uudenlaista kierrätyksen kulttuuria ja edistää kestävää muodin maailmaa. WST on second-hand-muodin erityisosaaja ja edelläkävijä ja oli luontevaa aloittaa yhteistyö heidän kanssaan. Haluamme osaltamme mahdollistaa asiakkaillemme tällaisen hyvän ja toimivan tavan kierrättää tuotteitamme", Azbel sanoo.