Brändit

Paul Öhrnberg 20.4.2018 09:35

Marimekon kuosit kiinnostavat Brooklynissa – "Kaikkialla menee hyvin"

Paul Öhrnberg
Brooklyniläisessä Uniqlossa Marimekot ovat myyjien mukaan olleet niin suosittuja, että varastot ovat jo käymässä vähiin.

Brooklyniläisestä liikkeestä kerrotaan Kauppalehdelle, että Uniqlon Marimerkko-vaatteiden myynti on vetänyt vauhdilla.

Maailmanlaajuisen Uniqlo-muotiketjun myymälässä Atlantic Center -ostoskeskuksessa New Yorkin Brooklynissä asiakkaat hypistelevät Marimekko-kuosisia värikkäitä vaatteita.

Monet lähtevät kohti kassaa mekko tai t-paita kainalossa. Tämä ei ole ihme, sillä Marimekon vakiotuotteisiin verrattuna Uniqlossa myytävät vaatteet maksavat vain murto-osan: t-paidan saa 14,90 dollarilla eli 12 eurolla. Mekot maksavat puolestaan 19,90–39,90 dollaria eli 16–33 euroa. Kangaskassi lähtee mukaan 33 eurolla. Lisäksi valikoimissa on housuja, kangasjalkineita ja reppuja.

”Nämä ovat olleet todella suosittuja. Meillä on varasto jo melkein loppu”, Marimekko-osaston hyllyjä järjestävä myyjä kertoo Kauppalehdessä.

Myös Uniqlon pääkonttorista Tokiosta vahvistetaan, että kauppa on käynyt hyvin. Yhtiön globaalia viestintää hoitava Reika Sugawara kertoo, että yhtiö on tyytyväinen Marimekko-kampanjaansa.

”Myynti on ollut vakaata ja olemme tyytyväisiä, mutta yhtiömme käytäntöjen mukaisesti emme kerro tarkempia myyntilukuja.”

Uniqlo x Marimekko -kokoelma on ollut tarjolla maalis–huhtikuun vaihteesta lähtien yli 1 900 myymälässä 18 maassa sekä verkkokaupassa. Kaikkien kampanjatuotteiden kuosit ovat tunnetun kuviosuunnittelijan Maija Louekarin käsialaa.

Uniqlolla on myymälöitä Japanin lisäksi muun muassa USA:ssa, Saksassa, Britanniassa, Australiassa, Kiinassa ja Venäjällä. Pohjoismaissa ketju ei vielä ole läsnä, mutta Ruotsiin avataan ensimmäinen myymälä ensi syksynä. Sugawaran mukaan menekki on ollut hyvää joka puolella.

”Brändin tunnettuus tietenkin vaihtelee maittain, mutta Marimekko-tuotteiden kysynnässä ei ole ollut isoja eroja eri markkina-alueilla. Kaikkialla menee hyvin, mutta emme voi kertoa, missä kauppa on käynyt parhaiten, sillä emme paljasta maakohtaisia myyntilukuja.”

Sugawara ei myöskään halua sanoa, kuinka kauan kertaluonteinen Marimekko-kampanja vielä jatkuu. Brooklynin liikkeen varaston hupenemisesta voi päätellä, että projekti saattaa loppua muutaman viikon kuluttua.

Lue koko artikkeli Kauppalehdestä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö