Tulos

Mikko Laitila 9.8. 10:19

Marimekon tulos ylitti odotukset – "Liikevaihtomme kasvoi kaikilla markkina-alueilla"

Nick Tulinen
Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko

Yhtiö korjasi liikevaihtoennustettaan ylöspäin.

Muotitalo Marimekko paransi tulostaan selvästi odotuksia enemmän. Yhtiö teki vuoden toisella neljänneksellä 3,1 miljoonan vertailukelpoisen liikevoiton, kun sitä vuosi sitten kertyi 0,7 miljoonaa euroa.

Factsetin kokoama neljän analyytikon konsensus odotti Marimekolta 1,1 miljoonan euron vertailukelpoista liikevoittoa.

Liikevaihto kasvoi 28,2 miljoonaan, kun markkinoiden odotus oli 24,5 miljoonaa ja vertailujakson liikevaihto 22,8 miljoonaa. Yhtiön mukaan kasvu kertyi pääosin vähittäis- ja tukkumyynnistä Suomessa sekä tukkumyynnistä Aasian-Tyynenmeren alueella.

Osakekohtainen tulos kasvoi peräti 0,90 euroon, kun ennuste oli 0,31 euroa. Vuosi sitten osakekohtainen tulos oli 0,01 euroa.

Marimekko täsmentää arviotaan vuoden 2018 liikevaihdosta: liikevaihdon arvioidaan olevan edellisvuotta korkeampi. Arvio vertailukelpoisesta liikevoitosta on ennallaan.

Täsmennetty arvio kuuluu kokonaisuudessaan seuraavasti: Marimekko-konsernin liikevaihdon arvioidaan vuonna 2018 olevan edellisvuotta korkeampi ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan edellisvuoden tasolla tai korkeampi. 

Yhtiö arvioi osavuosikatsauksessaan toukokuussa konsernin liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton vuonna 2018 olevan edellisvuoden tasolla tai korkeammat.

Marimekon kansainvälisen myynnin osuus liikevaihdosta oli kakkoskvartaalilla 12,1 miljoonaa, kun se vertailujaksolla oli 10,4 miljoonaa. Kv-myynnin osuus liikevaihdosta oli prosentuaalisesti pienempi kuin vuosi sitten, kotimaan kasvu oli voimakkaampaa.

"Kaiken kaikkiaan vuoden ensimmäinen puolisko oli vahva, ja liikevaihtomme kasvoi kaikilla markkina-alueilla. Suomessa vähittäiskaupan yleinen piristyminen jatkui", Tiina Alahuhta-Kasko sanoo tiedotteessa.

Alahuhta-Kaskon mukaan Suomen-tukkumyyntiin vaikuttivat positiivisesti kertaluonteiset kampanjatoimitukset.

Myös Aasian-Tyynenmeren alueella tukkumyynti kasvoi ilahduttavan hyvin. Osa kasvusta kertyi siitä, että kolmannen neljänneksen toimituksia siirtyi toiselle neljännekselle.