Toimistot

Ville Perttula 24.4. 11:01

Marketing Clinic kokoaa kaikki yhtiönsä yhden brändin alle – "Yksi vahva brändi houkuttelee paremmin asiakkaita"

Tiina Somerpuro
Catharina Stackelberg

Toimitusjohtaja Catharina Stackelberg arvioi, että yritysten yhdistyminen tekee Marketing Clinicistä tehokkaamman.

Muutos koskee asiakasymmärrystoimisto Koplaa, ruotsalaista kaupan alan ja kategoriajohtamisen konsulttitaloa Movement Consultingia, viestintätoimisto Okimo Cliniciä ja digitaalisen markkinoinnin toimisto P+SBD:tä. Yritykset ovat Marketing Clinicin omistuksessa.

Marketing Clinic Partnersin toimitusjohtaja Catharina Stackelberg kertoo, että eri yhtiöiden yhdistäminen on prosessi, joka jatkuu vielä pitkään. Yksi iso yritys on Stackelbergin mukaan näkyvämpi kuin monta pienempää.

”Toimintamme näyttää asiakkaalle selkeältä ja yhtenäiseltä, kun edustamme samaa brändiä, emmekä eri yrityksiä. Toiseksi on järkevää kilpailla maailman luokan konsulttiyhtiöitä vastaan yhdellä brändillä. Yksi vahva brändi houkuttelee paremmin asiakkaita, työtekijöitä ja ostettavia yrityksiä.”

Stackelbergin mukaan kansainvälistyminen on helpompaa yhden brändin avulla. Marketingin Clinic toimii tällä hetkellä Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa.

”Monella eri brändillä on vaikea tulla huomatuksi esimerkiksi Ruotsissa, joka on meille erittäin tärkeä markkina.”

Muutoksen myötä Marketing Clinic uudistaa myös organisaatiotaan, sillä yhtiön eri osaamisalueista muodostetaan uusia yksiköitä.

Stackelberg selventää, että kaikki strategisen suunnittelun ja asiakasymmärryksen osaaminen niputetaan MC Strategy -nimiseen yksikköön. Digitaaliseen markkinointiin keskittyvän yksikön nimi on MC Performance ja viestintään keskittyvä yksikkö on MC Engage.

Stackelberg arvioi, että uudistuminen tuo tehokkuutta yhtiöön, koska kaikki yksiköt siirtyvät käyttämään samoja järjestelmiä. Stackelberg uskoo, että yhdistyminen piristää myös myyntiä.

Marketing Clinicin uusi logo | Kuva: Marketing Clinic

”Meillä on 400 aktiivista asiakasta, ja uskon, että ristiinmyynti lisääntyy. Uskon, että pystymme tämän myötä parantamaan asiakastyytyväisyyttä.”

Marketing Clinicille on suunniteltu uusi visuaalinen identiteetti, jonka myötä yhtiö saa uuden logon ja uudet verkkosivut.

”Värimaailma ja logo muuttuvat. Logo on edelleen tunnistettava, mutta ehkä hieman luovempi ja pehmeämpi. Vanha visuaalinen identiteetti oli uutta konsulttimaisempi. Uusi identiteetti kuvaa paremmin meidän kaikkien yritysten kulttuuria ja arvomaailmaa. Olemme testanneet ilmettä jo asiakkaillamme, ja palaute on ollut hyvää.”

Yhdistyminen ei aiheuta irtisanomisia. Marketing Clinic valmistelee parhaillaan yritysostoja, ja julkistuksia on luvassa syksyllä. Stackelberg kertoo, että ”työn alla on aika monta projektia”.

”Sen verran voin sanoa, että meillä on fokus Ruotsin markkinoilla. Siellä me olemme aktiivisia yritysostoissa. Yritysostoja tehdään myös Suomessa.”

Marketing Clinicin asiakkaina ovat muun muassa Fazer, Fortum, Ringnes, Reima, Terveystalo ja Unilever.

Yritysryhmän heinäkuussa päättyneen tilikauden liikevaihto oli  17,5 miljoonaa euroa. Yritysryhmän myyntikate oli 11,4 miljoonaa euroa.