Jos johtaja haluaa jakaa vastuuta ja luoda kulttuuria, hänen täytyy tuntea organisaationsa jokainen työntekijä.

Strategiakonsultointi- ja markkinointitoimisto Marketing Clinicin tuore toimitusjohtaja Salla Vainio vaikuttaa periaatteineen puritaanilta, mutta hän on tosissaan.

Lokakuun alussa työnsä aloittanut Vainio halusi tavata jokaisen Marketing Clinicin työntekijän. Nyt hän on kulkenut Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa juttelemassa reilulle sadalle työntekijälle.

Kun Vainio istuutuu alas työntekijän kanssa, hän laittaa pöydälle kaksi kysymystä: kuka olet ja mihin yrityksessä pitäisi kiinnittää huomiota. Pari kiperää ja ajankohtaista aihetta auttavat tuoretta johtajaa saamaan kiinni siitä, missä mennään.

”Porukka tietää, mitä yhtiössä pitää tehdä”, Vainio toteaa.

Vainio haluaa hivuttautua työntekijöiden arkeen tavalla, jota hän itse kuvailee äärimmäisen ihmisläheiseksi.

Sellaiseksi johtajaksi Vainio on myös helppo mieltää, sillä hän on silmiinpistävän avoin ja puhelias. Keskustelu hänen kanssaan sinkoilee työkommelluksista matkamuistoihin. Niitä riittää, sillä hän on palannut alkuvuodesta kuukausia kestäneeltä matkalta, jonka aikana hän kävi muun muassa Australiassa.

Ennen Marketing Cliniciä Vainio työskenteli lakiyritys Fondian toimitusjohtajana. Hän jätti työpaikkansa kasvavassa yrityksessä rohkean itsekkäistä syistä: hän halusi lähteä aviomiehensä kanssa pitkälle matkalle ennen kuin olisi liian myöhäistä.

Keväällä 50 vuotta täyttänyt Vainio yhdistelee matkoillaan patikointia ja historiallisiin kohteisiin tutustumista, joten hän halusi nähdä maailman vielä, kun kunto sen salli.

Vainiolle tarjottiin Fondiasta myös paluupäivämäärää, mutta hän halusi irtisanoutua pestistään kokonaan. Irtioton piti tuntua täydelliseltä. Lähdön ajankohtaa Vainio pitää täydellisenä, sillä hänen tehtäväkseen oli annettu laittaa Fondia listauskuntoon ja viedä se pörssiin. Fondia listautui vuonna 2017.

”Halusin vapaata matkustamista. Mennä sinne, minne nenä näyttää.”

Vertaistukena asiakkaille

Marketing Clinic on työstänyt organisaatiouudistustaan yli vuoden ajan. Uudistuksen tarkoituksena on yhdistää yrityskauppojen avulla kasvanut Marketing Clinic yhtenäisen näköiseksi ja oloiseksi yhtiöksi.

Marketing Clinic koostui emoyhtiöstä, viidestä omilla brändeillään toimineesta yrityksestä ja pohjoismaisista maayhtiöistä. Nyt yhtiöt ovat siirtyneet käyttämään Marketing Clinicin nimeä.

Marketing Clinicin hallituksen puheenjohtajan ja entisen toimitusjohtajan Catharina Stackelbergin mukaan Vainio valittiin tehtävään, koska hän ymmärtää toimiston asiakkaiden maailmaa työkokemuksensa vuoksi. Stackelberg kuvailee Vainiota aidoksi johtajaksi, joka vie asiantuntijaorganisaatiota eteenpäin läpinäkyvästi ja omalla esimerkillään.

”Hänen tehtävänsä on varmistaa, että Marketing Clinicistä syntyy aivan uskomattoman kiinnostava työpaikka nykyisille tiimiläisille ja tulevaisuuden talenteille.”

Vainio ei ole työskennellyt markkinointialalla koskaan, mutta hän on miettinyt johtamiensa yritysten brändejä ja ostanut markkinointiviestintätoimistojen palveluita 16 viime vuoden ajan.

”Nyt voin tuoda vertaistukea asiakkaillemme. Olen elänyt heidän maailmassaan ja tiedän heidän ongelmansa tosi tarkkaan”, Vainio miettii.

Kiinnostus lähtee työntekijän sisältä. Sen Vainio oppi parikymppisenä työskennellessään Helsingin kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtajana 1990-luvun alussa. Ylioppilaskunta kamppaili hankalan taloustilanteen kanssa, mikä asetti Vainion mukaan kaikille selkeän tavoitteen. Lamasta oli selvittävä.

Vainiolle kirkastui, että kun työntekijät jakavat saman tavoitteen, mutta päättävät itse, mitä tekevät sen eteen, työ pysyy mielekkäänä. Vainion mukaan ylioppilaskunnan aktiivit olivat omaksuneet yhteiset arvot, kun he olivat hakeneet opiskelupaikkaa.

”Se oli jaettua johtajuutta, vaikka en osannut sitä siksi kutsua. Ihmiset ottivat vastuuta, vaikka kukaan ei tullut sanomaan, että niin pitäisi tehdä.”

Vainio tiivistää, että jaetussa johtajuudessa on pohjimmiltaan kyse vallankäytön avoimuudesta.

”Kun on kirkas tavoite ja ihmiset ovat sitoutuneet yhteisiin arvoihin, johtajan ei tarvitse oikeastaan tehdä hirveästi. Purkaa vain esteitä virran tieltä ja mennä virran mukana.”

Vastuun jakaminen on Vainion johtamisen periaatteista tärkein, sillä vastuu saa työntekijät tuntemaan itsensä tärkeiksi ja se tekee työstä merkityksellistä. Marketing Clinicissä vastuualueita jaettiin kaikille halukkaille viime kesänä. Jokainen halukas työntekijä sai valita, mitä vastuualueita halusi ottaa. Vainio kutsuu tilaisuutta nyyttikesteiksi ja kertoo itse olevansa mukana muun muassa ryhmässä, joka miettii, miten Marketing Clinic voi kehittää Ruotsin-liiketoimintaansa.

Työntekijöiden halu kehittyä saa heidät ottamaan kontolleen uusia vastuualueita. Vainion mukaan tarve tehdä merkityksellistä työtä nousee esiin liki jokaisessa kahdenkeskisessä keskustelussa.

”Työssä pitää olla jokin muu syy kuin palkka. Täällä tunnetaan suurta tarvetta tehdä asiakkaille eläväksi uudessa strategiassa oleva toteamus ’unleash your full business potential’. Se on sytyttänyt ihmisiä.”

Työntekijöiden motivaatiosta ja hyvinvoinnista huolehtiminen tärkeintä

Ainoa vastuu, josta johtaja ei voi luopua, on työntekijöiden motivaatiosta ja hyvinvoinnista huolehtiminen. Vainion malli onkin seuraava: tiputa pois kaikki vastuut ja mieti sitten, mikä on työtehtävien minimimäärä.

”Periaatteessa johtajan ei tarvitse pitää itsellään mitään tehtäviä. Johtaja on palveluammatissa. Hänen pitää yrittää ymmärtää, miten yksilöitä ja kulttuuria viedään eteenpäin, siitä tehtävästä johtaja ei voi luopua. Uskon, että työntekijät tulevat ensin, sitten tulevat asiakkaat ja omistajat. Tyytyväinen työntekijä tuo tyytyväisiä asiakkaita ja tyytyväinen asiakas tuo rahaa taloon. Se on aika simppeliä.”

Vastuun jakaminen tekee tilaa johtajan kalenteriin. Vainion mukaan hän voi työskennellä ajoittain jopa spontaanisti ja hypätä mukaan esimerkiksi asiakastapaamiseen, jos tilanne sitä vaatii.

”Brutaali totuus on se, että elämäni on hirveän paljon helpompaa, kun muutkin tekevät töitä yhtiön kehittämisen eteen.”

”Haluan, että luomme yhdessä sellaisen työyhteisön, josta Harvard Business Review joskus kirjoittaa.”

”Olin lähellä tehdä totaalisen mokan, koska työskentelin uudistuksen eteen yksin”

Kenenkään ei kannata, eikä tarvitse, hamuta liikaa vastuuta. Sen Vainio oppi työskennellessään Ilta-Sanomien mediamyynnistä vastaavana johtajana. Hän yritti omin hartiavoimin uudistaa myyjien palkkausjärjestelmää, ajoi itsensä melkein loppuun ja itki uupumustaan työterveyslääkärille. Eri vaiheiden jälkeen Vainion työstämä, tulospalkkaukseen perustuva järjestelmä otettiin käyttöön Ilta-Sanomissa.

Uudistus oli lähellä mennä metsään Vainion yksinyrittämisen vuoksi. Hän pitää puurtamistaan edelleen virheenä.

”Olin lähellä tehdä totaalisen mokan, koska työskentelin uudistuksen eteen yksin. Esimieheni kysyi minulta, olenko ajatellut pyytää apua uudistuksen tekemiseen, enkä ollut. Halusin myöhemmin pyytää työkavereiltani anteeksi.”

Markkinointialan ikuisuuspuheenaihe on osaajapula. Koska digitalisaatio on läpäissyt koko suomalaisen liike-elämän, tarve osaavista koodareista ja erilaisista teknologiaosaajista kasvaa koko ajan. Osa Marketing Clinic palveluista perustuu nimenomaan datan tuottamiseen ja tulkitsemiseen.

Vainio uskoo, että suurin yksittäinen houkutin osaavalle työvoimalle on työpaikalla vallitseva kulttuuri. Kulttuuri ei pelkästään houkuta osaavaa työvoimaa yritykseen, vaan se myös pitää tekijät yrityksen palveluksessa. Yksi Vainion tärkeimmistä tehtävistä onkin uutta luovan ja motivoivan kulttuurin synnyttäminen Marketing Cliniciin.

”Sisäinen kilpailu ja suuri vaihtuvuus, ne ovat suuria ongelmia monissa yrityksissä. Alan tapa ei pidä olla se, että ihmiset vaihtavat duunia parin vuoden välein. Kyllä me nyt haastamme itsemme sillä, että täällä työntekijät haluavat pysyä Marketing Clinicin palveluksessa. Siinä pitää tarjota sitten kehittymismahdollisuuksia tosi pitkällä aikajänteellä.”

”Haluamme luoda sellaisen työyhteisön, josta Harvard Business Review joskus kirjoittaa, että tässä on esimerkillinen, kulttuurin varaan rakentunut yhteisö. Se on aivan realistinen tavoite.”

Arvoina care ja dare

Yhtiön arvot sanoittavat työpaikan kulttuuria. Marketing Clinicin arvot ovat ytimekkäästi care ja dare, välitä ja uskalla. Arvoilla kuvataan työyhteisön sitoutumista ja intohimoa, jolla se pyristelee kohti yhteistä päämäärää ja haastaa markkinointialan normeja.

Vainio on mielissään arvoista. Ne ovat hänen mielestään kuin jin ja jang, kiinalaisesta filosofiasta tutut maailmankaikkeuden vastavoimat.

Marketing Clinicin työntekijöitä liimataan entistä tiiviimmin osaksi yhtenäistä kulttuuria esimerkiksi jakamalla erilaisia asiakaskeissejä. Niistä kertominen on Vainion mukaan tärkeää, sillä yrityksessä on useita pieniä mikrokulttuureita, jotka Marketing Clinic on imaissut sisäänsä yrityskauppojen yhteydessä. Alakulttuureita ei ole tarkoitus kitkeä pois, mutta yhteisten päämäärien ymmärtäminen laittaa työntekijät samalle linjalle, Vainio uskoo.

”MC:stä pitää puhua ulospäin yhtenä firmana. Meillä pitää olla yhteiset standardit, mutta niiden luomiseen täällä on jo kova tahto. Halu on puoli voittoa.”

Uusi Marketing Clinic perustuu yhden oven periaatteeseen

Liike-elämän digitalisoituminen on sysännyt markkinoinnin parissa työskentelevät toimistot jatkuvan muutoksen kierteeseen. Toimistojen selviytymistaistelun nyrkkisääntönä on ollut, että alan yritysten täytyy joko kasvaa tai erikoistua. Vuonna 2004 perustettu Marketing Clinic on pelannut varman päälle ja päättänyt tehdä näistä kumpaakin.

Alun perin markkinoinnin tulosten mittaamiseen keskittynyt toimisto on paisunut erityisesti yrityskauppojen avulla. Tällä hetkellä Marketing Clinic tarjoaa muun muassa liiketoimintastrategiaan, dataosaamiseen ja luovuuteen liittyviä palveluita.

Viime vuonna alkaneessa organisaatiouudistuksessa emoyhtiön brändin alle nivottiin Marketing Clinicin pohjoismaiset maayhtiöt ja viisi omilla nimillään toiminutta toimistoa: Kopla Helsinki, P+SBD, Proper Helsinki, Okimo Clinic ja Ruotsissa toimiva Movement Consulting.

Marketing Clinicin hallituksen puheenjohtaja Catharina Stackelberg kertoo, että yhtiö näyttää ja tuntuu yhtenäisemmältä organisaatiouudistuksen jälkeen. Muutos on vielä tällä hetkellä kesken.

”Lisäarvo paranee sillä, että ihmisiä eri taustoista yhdistetään, se oli yksi uudistuksen päämotiiveista. Toinen iso syy oli, että pystymme tarjoamaan kiinnostavia työtehtäviä henkilöstöllemme.”

Stackelberg uskoo, että asiakkaat arvostavat yhden oven periaatetta, jonka mukaan kaikki palvelut saa samasta toimistosta.

”Meillä on konsultointitaitoja, luovuutta, projektinhallintaa ja eri osaamiskärkiä, joita voimme yhdistellä mielenkiintoisella tavalla.”