Nimitykset

Aleksi Ylä-Anttila 29.9.2017 07:00

MARKille uusi toiminnanjohtaja: "Jalkautuminen on nyt olennaisin asia"

Antti Nikkanen
Sanna Laakkio on koulutukseltaan markkinoinnin tradenomi.

Sanna Laakkio aloittaa Suomen Markkinointiliitto MARKin uutena toiminnanjohtajana 2. lokakuuta.

Markkinoinnin tradenomi Sanna Laakkio, 39, on työskennellyt viimeksi suoramarkkinoinnin palveluja tarjoavan Grano Dieselin omistamassa markkinoinninsuunnittelutoimisto Planeetta 10:ssä liiketoimintajohtajana.

Ennen Planeetta 10:ä kokemusta oli kertynyt muun muassa online-myynnin ja kaupallisen ajattelun kehittämisestä TeliaSoneralla, organisaation rekrytoinnin ja asiakkuustoimintojen uudistamisesta henkilöstöpalvelualan yritys Argentalla ja LM Tietopalveluissa sekä asiakaspalvelusta, myynnistä ja markkinoinnista Sanomalla.

Laakkion edeltäjä, MARKia kahdeksan vuotta johtanut Lauri Sipilä, oli titteliltään vielä toimitusjohtaja. Laakkion aloittaessa titteli on tarkoituksella muutettu toiminnanjohtajaksi, sillä hän johtaa järjestöä, ei yritystä.

Paikka MARKin toiminnanjohtajana on pitkän linjan markkinointi-ihmiselle unelmien täyttymys. Laakkio kertoo kokeneensa pestin omakseen, sillä uusi tehtävä mahdollistaa vaikuttamisen koko toimialaan.

"Tämä on näköalapaikka, ja olen todella innoissani. Olen päässyt vaikuttamaan myös aiemmissa työtehtävissäni, mutta nyt pääsen käyttämään isoa pensseliä", Laakkio kertoo.

Uuden toiminnanjohtajan hakeminen aloitettiin kesäkuussa. MARKin hallituksen puheenjohtaja Jonna Toikka kertoo, että hyviä hakijoita tehtävään oli runsaasti. Hallitus oli kuitenkin lopulta yksimielinen valinnassaan.

"Sanna istui täydellisesti hakemaamme muottiin. Haimme vahvaa uudistajaa, modernia ja markkinointia laaja-alaisesti ymmärtävää ihmistä, joka pystyy viemään MARKin seuraavalle kaudelle sekä nopeasti että fiksusti", Toikka perustelee valintaa.

"Mahdollisuus nostaa markkinoinnin merkitystä"

Laakkio haluaa tuoda mukanaan toimintamallin, jonka keskiössä on vahva jalkautuminen kentälle, kuunteleminen herkällä korvalla ja reagoiminen kentän tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla.

"Mennään erikokoisten yritysten, organisaatioiden ja erityyppisten ihmisten kanssa juttelemaan siitä, minkälaisia tarpeita heillä on. Pyrimme keskustelemaan nykyisten jäsenien lisäksi myös sellaisten toimijoiden kanssa, jotka eivät ole vielä jäseniä. Jalkautuminen on nyt olennaisin asia", Laakkio korostaa.

MARKin toiminnanjohtajana Laakkio haluaa saattaa markkinoinnin tekijöitä yhteen ja edistää keskustelukulttuuria eri organisaatioiden välillä.

"Suomessa on useita tahoja, jotka jakavat kanssamme saman mission paremmasta markkinoinnista ja markkinoinnin arvostamisesta. Tiiviillä yhteistyöllä meidän on mahdollista nostaa markkinoinnin merkitystä ja arvostusta kaiken kokoisissa yrityksissä. Kun ymmärrys, usko ja positiivinen vire on yhdessä löydetty, tuloksetkin alkavat kehittyä haluttuun suuntaan", Laakkio arvioi.