Mainonnan eettisyys

Aleksi Ylä-Anttila 30.1.2018 08:29

"Markkinoija on aina vastuussa markkinoinnistaan" – Prismalle huomautus piilomainonnasta

Colourbox

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut Prismalle ja PuutarhaNikkareille huomautuksen piilomainonnasta. MEN toteaa lausunnossaan markkinoijan olevan aina vastuussa markkinoinnistaan, vaikka apuna käytettäisiin tubettajia tai bloggaajia.

Huomautus koski tubettajan YouTube-kanavallaan julkaisemaa videota, jossa mainostettiin Prisma-kaupoissa myytävää nuorisolle suunnattua vaatemerkkiä.

Samalla videolla mainostettiin myös PuutarhaNikkarit-kukkakauppoja. Mainonnan eettisen neuvoston mukaan mainoksessa todettiin muun muassa: "Onko Puutarhanikkarin kukat parhaita? On".

Videon alussa oli ilmoitus "Sisältää maksettua mainossisältöä". Merkintä ei kuitenkaan näkynyt kaikilla katselukerroilla eikä videon kaupallisesta luonteesta kerrottu suullisesti heti videon alussa. Videon alussa ei myöskään ilmennyt kenen lukuun mainostetaan. Neuvosto antoi huomautuksen näiden seikkojen takia.

Neuvoston linjauksen mukaan markkinoinnin tunnistettavuuden ja markkinoijan esilletuomisen vaatimus korostuu markkinoinnin uusia muotoja käytettäessä.

"Näihin asioihin on kiinnitettävä erityistä huomiota silloin, kun video on suunnattu nuorille henkilöille kuten tässä tapauksessa. Huomautus on samalla muistutus siitä, että markkinoija on aina vastuussa markkinoinnistaan, vaikka se käyttäisi apunaan tubettajia tai bloggaajia", Mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista kertoo tiedotteessa.

Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. MEN soveltaa päätöksenteossaan Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisääntöjä. Tietyissä tapauksissa MEN lausuu myös siitä, onko markkinointi neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden vastaista.

Mainonnan eettisen neuvoston toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö