Reilu vuosi sitten markkinointiviestinnän jättiyhtiö WPP:n pitkäaikainen toimitusjohtaja Sir Martin Sorrell jätti paikkansa yhtiössä.

Nykyisin omaa sijoitusyhtiötään S4 :ää luotsaava Sorrell, 74, seuraa kuitenkin edelleen alaa tarkoin. Hän kertoi laajassa haastattelussa AdWeekille näkemyksiään muun muassa kansainvälisten, suurten toimistoketjujen haasteista sekä sosiaalisen median palveluista.

Sorrellin näkemyksen mukaan WPP:n kaltaisten suurten toimistoketjujen perusongelmana on organisaation massiivisesta koosta seuraava jäykkyys.

"He (toimistoketjut) eivät kykene muuttamaan toimintamalliaan, eivätkä ne pääse eroon omista toimintavoistaan. Toinen ongelma on mielestäni ilmiö, jota kutsun laskentataulukolla johtamiseksi."

"Näemme ison joukon holdingyhtiöitä. Ne tekevät sellaisia keskitettyjä päätöksiä, jotka sivuuttavat yrityksen todellisuuden paikallisella tasolla", Sorrell kuvaa.

Sorrellin mukaan oiva esimerkki tästä on terveydenhuollon yritysten palauttaminen yksittäisten toimistoketjujen asiakkaiksi. Hän arvioi, että asiakasyrityksen tarpeiden tarkka tunnistaminen paikallisella ja päivittäisellä operatiivisella tasolla on tässä tapauksessa hankalaa ja tämä voi johtaa isojen rahasummien hukkaan heittämiseen.

"Nämä ovat keskenään erilaisia yrityksiä, joita johtavat ihmiset. Siksi niitä ei pidä sijoittaa Wunderman ille tai JW Thompson ille, jotka joutuvat kamppailemaan myös muiden asioiden parissa."

Sorrell on tullut aiemmin tunnetuksi ristiriitaisesta suhtautumisestaan sosiaalisen median ja digitaalisen mainonnan kasvaviin jättiläisiin Google en ja Facebook iin.

Hän on aiemmin kuvannut näitä yrityksiä uudissanalla "frenemies", joka tulee englannin sanoista "friend" (ystävä) ja "enemy" (vihollinen). Tämä tarkoittaa ystävänä tai ystävällisenä pidettyä henkilöä tai toimijaa, joka tosiasiassa aiheuttaa elämässä paljon hankaluuksia.

Tällä hetkellä Facebook ja Google ovat Sorrellin mukaan "ystävällisempiä frenemyjä" kuin aiemmin.

"Tämä saattaa johtua siitä, että ne ovat kypsyneet. Lisäksi se voi olla seurausta lisääntyneestä sääntelystä tai sen uhasta. Viimeisen kolmen, neljän vuoden tapahtumat ovat tuoneet mukanaan huolia liittyen bränditurvallisuuteen, yksityisyydensuojaan sekä vaikuttamiseen vaaleissa. Se on tuonut valtavia paineita näille yhtiöille", Sorrell toteaa.