Vaikka uutisissa vuosi 2020 näyttää kulkevan katastrofista toiseen, monelle suomalaiselle ohjelmistoyritykselle se on silti ollut hyvä kasvuvuosi. Niin myös vaikuttajamarkkinoinnin työkaluja kehittävälle Matchmadelle.

Yhtiö laajensi työkalunsa kesällä YouTubesta myös Instagram-kampanjoihin. Se keräsi noin miljoonan euron lisärahoituksen kasvunsa tukemiseen. Tänä vuonna yhtiön liikevaihto on kasvamassa 2019 miljoonasta eurosta noin neljään miljoonaan euroon.

”Vuosi 2020 on ollut meille todella hyvä kasvun vuosi. Jos tämä kasvu jatkuu ensi vuonna, voimme halutessamme olla voitollisia. Todennäköisesti kuitenkin haluamme panostaa kasvuun, ja ehkä keräämme isomman rahoituksen”, yhtiön toinen perustaja ja teknologiajohtaja Leo Lännenmäki sanoo.

Matchmade on yksi Tesin Venture Bridge -siltarahoitusta saaneista yrityksistä. Lisäksi miljoonan euron välirahoitukseen osallistuivat sen vanhat sijoittajat.

”Tässä tarkoitus oli vain saada lisämuskelia kasvuun. Se mahdollistaa hyvällä kasvu-uralla pysymisen”, Lännenmäki sanoo.

Hänen mukaansa yhtiön nyt käynnistynyt voimakkaampi kasvuvaihe perustuu siihen, että nyt tuote ja markkina kohtaavat. Yhtiö on niin sanotusti löytänyt product market fitin, ja pystyy skaalaamaan liiketoimintaansa sen perusteella.

”Olemme löytäneet sen, mistä Matchmadessa on kyse: sisältöanalyysiin ja skaalautuvuuteen perustuvista kampanjoista. Meillä on tarvittava automaatio ja alusta, jolla pystymme ajamaan ison volyymin vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoita”, Lännenmäki sanoo.

Osansa kasvusta tuo se, että koronan aikana yhä useammat viettävät aikaansa koneella ja pelien ääressä. Se on luonut otollisen tilanteen pelien mainontaan, joka on Matchmadelle iso asiakaskunta.

Yhden ison sometähden sijaan joukko keskikokoisia

Matchmaden alusta analysoi jatkuvasti somekanavien videosisältöjä ja esimerkiksi peleihin liittyvien vaikuttajien kanavia. Yhtiön kehittämä algoritmi arvioi esimerkiksi YouTubessa, millaisia pelejä tai tuotteita videoilla käsitellään ja miten katsojat ovat reagoineet videoon. Näin se tunnistaa, millaiset sisällöt ovat milläkin kanavalla suosittuja. Tekoälyn avulla se voi yhdistää oikeat vaikuttajat mainostajiin.

Mainoskampanjassa yhteistyö jopa sadan eri tubekanavan kanssa vaatii automatisointia. Matchmaden työkaluilla hoituu koko prosessi oikean tubettajan löytymisestä palkkion maksamiseen.

Elokuussa Matchmade laajensi työkalunsa myös Instagramiin. Nyt yhtiön työkalut siis analysoivat myös Instagram-postausten sisältöjä, ja tekoäly yhdistää vaikuttajat ja mainostajat toisiinsa sekä ennustaa sisältöjen toimivuutta kanavan kohdeyleisölle.

”Nyt olemme keskittyneet Instagram-kampanjoiden myymiseen, ja saaneet ensimmäisiä tuloksia. Odotus on, että se tulee kasvattamaan liikevaihtoamme ensi vuonna”, Lännenmäki sanoo.

Kun aiemmin yhtiö on keskittynyt erityisesti pelimainontaan, se on nyt laajentanut asiakaskuntaansa myös ohjelmistoihin ja muihin palveluihin.

Brändi, joka haluaa tehdä yhteistyötä some-vaikuttajan kanssa, voi tehdä yksittäisiä yhteistyösopimuksia isojen tähtien kanssa suoraankin. Matchmaden logiikka toimii silloin, jos mainostaja haluaa jakaa mainosbudjettinsa esimerkiksi sadan pienemmän vaikuttajan kesken.

”Me näemme sen järkevänä, että keskittyy isoon joukkoon keskikokoisia vaikuttajia sen sijaan, että laittaa kaikki munat yhteen koriin. Kun jaamme mainosbudjetin, pienennämme myös mainostajan riskiä. Se tuottaa varmemmin toivotun tuloksen”, Lännenmäki sanoo.

”Se ei poissulje pitkäaikaista kumppanuutta jonkun valitun brändilähettilään kanssa. Lähestymistavat täydentävät toisiaan. Me hoidamme ison volyymin kampanjat alustamme avulla. Olemme kerros joka neuvottelee sopimukset, ajaa kampanjan, hoitaa maksamisen ja mittaa kampanjan onnistumisen.”

Tämän toimintansa yhtiö näkee vaikuttajamarkkinointia demokratisoivana mallina, kun se jakaa mainoskakkua isommalle joukolle tekijöitä.

”Haluamme mahdollistaa kaikenlaisille kanaville sisällön tuottamisen. Meille firman sisäisesti myös BLM-protestit ovat olleet iso asia ja auttaneet hahmottamaan sitä, mitä haluamme tehdä. Haluamme olla inklusiivisia ja mahdollistaa vaikuttaminen kaikille, joilla on kanava ja yhteisö”, Lännenmäki kertoo.