Alkuvuosi sujui mainiosti markkinointi- ja viestintätoimistoissa. Asiakkaat investoivat kasvuun, mikä näkyi ja tuntui toimistoissa. Suuri osa palkkaa uusia työntekijöitä ja pohtii samaan aikaan, millainen osaaminen on ajankohtaista nyt ja millaiset taidot varmistavat ­yrityksen menestystä tulevaisuudessa.

Yhteen Suomen viimeaikainen myönteinen talouskehitys ei vaikuttanut: mediamainonta näytti miinusta alkuvuonnakin. Samalla tutuksi käynyt trendi jatkui, sillä mainonta lisääntyi verkossa ja väheni painetuissa lehdissä.

Kaiken kaikkiaan vire on kuitenkin myönteinen nyt, kun vuotta on jäljellä vajaat neljä kuukautta.

Dentsu Aegis Network in toimitusjohtaja Nermin Hairedin toteaa M&M:n haastattelussa, että "markkinointi nähdään enemmän ja enemmän strategisena kulmahuoneen agendalla olevana asiana, joka tukee ja on osa liiketoimintaa". Marketing Clinic in toimitusjohtajan Catharina Stackelberg in mukaan asiakasymmärrys ja fiksu datan käyttö näkyvät yritysten strategioissa.

Ongelma on ollut markkinointi-investointien perustelemisen ja markkinoinnin tehokkuuden ennustamisen vaikeus. Vaikka yritysmielikuva on tärkeä, se ei yksin riitä perustelemaan markkinoinnin tarvetta.

Yritysten liiketoimintajohdon luulisi kuuntelevan markkinointia, joka pystyy osoittamaan, että investoinnit tuovat rahaa yritykseen. Jos tarkkoja ollaan, markkinoinnin ammattilaisten täytyisi pystyä näyttämään jokaisen sijoittamansa euron vaikutus.

Kun markkinointi pystyy osoittamaan roolinsa myynnin kasvattamisessa, se puhuu samaa kieltä liiketoimintajohdon kanssa.

Mittarit ja johtaminen kuuluvat yhteen, ja markkinoinnin mittarit ovat olleet heikkoja, elleivät peräti olemattomia. Markkinoinnin analytiikalla tuloksellisuus on entistä paremmin todennettavissa.

Tätä todistaa myös Neste en Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen, joka kirjoitti ROMIsta (Return on Marketing Investment) Nesteen kaupallisessa blogissa Kauppalehdessä tammikuussa. Hän kertoi hyödyntäneensä ROMIa seitsemän vuotta.

Hyötyläisen mukaan tuottavuus kasvoi 600 prosenttia kahdessa vuodessa sen jälkeen, kun yhtiö alkoi mitata markkinointipanostusten tuottavuutta ja ohjata investointeja mittausten perusteella. ”Kaiken menestyksen takana oli tarkoitusta varten rakennettu tilastollis-matemaattinen malli, jota käytettiin tulosten mittaamiseen”, Hyötyläinen kirjoitti.

Hän tuntuu olevan vannoutunut mittaaja. Hän toteaa, että ROMI pysyy Nesteen markkinoinnin mittarina niin kauan kuin hän vastaa markkinoinnista.