MARK Suomen Markkinointiliitto kertoo, että alkuvuoden aikana yli 4000 ihmistä on osallistunut sen järjestämiin koulutuksiin livenä ja verkossa. Luku on moniin vuosiin ennätyksellinen.

Koulutusten vetovoima on pitkälti peräisin koronan pakottamasta digitalisaatiosta, johon liitto oli toki jo hyvää vauhtia menossa maaliskuussa. Toiminnanjohtaja Sanna Laakkion mukaan hetken lamaantumisen jälkeen hihat laitettiin heilumaan ja koulutukset siirrettiin parissa viikossa verkkoon eikä käytännössä ainuttakaan tapahtumaa tarvinnut perua.

”Meillä oli valmius verkkosisällön tuotantoon, mutta emmehän me toki tällaiseen olleet varautuneet. Naureskelimme, että kyllä se 92-vuotias liittokin taipuu kun on pakko. Tähdet ja ajoitus olivat kohdillaan”, Laakkio kommentoi.

Verkkokoulutukset on otettu hyvin vastaan ja ne ovat keränneet huomattavasti enemmän väkeä kuin perinteiset livekoulutukset, jotka ovat usein olleet pienryhmiä ja lähestymiseltään hyvin osallistavia.

”Erityisesti maakunnista on tullut kiitosta kun palvelut, jotka ovat olleet vain helsingissä kuten työelämätaidot ja itsensä johtaminen, on saatu tarjottua valtakunnallisesti. Olemme myös saaneet nostettua valtakunnallisiksi asiantuntijoiksi maakunnista upeaa osaamista, joka on koko alaa ajatellen tärkeä asia.”

Mikään tietty osa-alue ei korostunut koulutusten kysynnässä, vaan tilausta on ollut niin uudelle dataan, automaatioon ja asiakasymmärrykseen liittyvälle sisällölle kuin perusasioille kuten markkinointistrategialle, hinnoittelulle ja tutkimukselle.

Koulutuksiin on osallistunut myös erikoistilanteessa hyvin laaja-alaisesti ihmisiä markkinointikentän eri puolilta ja organisaatioiden eri tasoilta.

”Tahtotilamme on saattaa yhteen alan toimijoita ja saada sitä yhteisymmärrystä ja näkemystä monista eri kulmista.”

”Webinaareihin on kutsuttu myös muiden alojen ihmisiä, jotka tarvitsevat markkinointioppeja. Niistä on hyvät fiilikset ja ajattelimme jatkaa niitä myös syksyllä. Samalla on vahvistunut se näkemys siitä, että markkinointi ja markkinoinnin perusopit kuuluvat kaikille.”

Se, mikä verkkokoulutuksissa on jäänyt hieman vähemmälle on ihmisten aktiivinen osallistuminen. Vaikka markkinointiväki on Laakkion mielestä digitaalisesti orientoitunutta, niin etenkin alussa ihmiset olivat varsin varovaisia. Kesää kohden mentäessä tilanne tosin muuttui.

”Rohkaisisin vielä enemmän osallistumaan ja antamaan palautetta sekä toiveita ja haastamaan niitä asiantuntijoita, ettei oltaisi vain ottavassa roolissa ja tuotaisiin niihin koulutuksiin myös verkossa jotain omaa. Oli sitten kyse live- tai verkkotapahtumasta, niin se on osallistujiensa näköinen. On myös vetäjälle kivempi, kun jengi kyselee. Ja ihan samalla tavalla kuin livenä, netissäkään ei tarvitse olla oikeassa. Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan,” Laakkio sanoo.

Verkostoituminen jää myös vähemmälle huomiolle etänä.

”Ihmiset kaipaavat erityisesti sellaista rennompaa verkottumista, ettei aina tarvitse olla se oppimishattu päässä, vaan että ihmiset tapaisivat toisiaan. Siihen lääkettä viimeistään sitten ensi vuoden alusta”, Laakkio toteaa.