Markkinointikonserni Omnicom Media Group iin kuuluva data science -yritys Annalect kasvaa markkinointiteknologiaan keskittyneellä yksiköllä, jota ryhtyy vetämään Risto Jäntti.

Annalect lanseerattiin Omnicom Media Groupiin viime keväänä mediatoimistojen ToinenPHD :n ja OMD :n jatkoksi. Uudella yksiköllä halutaan hyödyntää teknologiaa, jotta mainostajat saisivat yhä parempia tuloksia.

"Tutkimme tätä, ja lähes 90 prosenttia suurista suomalaisista markkinointia tekevistä yrityksistä näkee datajohdettujen ratkaisujen osuuden kasvavan omassa liiketoiminnassa lähivuosina", Annalectin toimitusjohtaja Jussi Piri kertoo tiedotteessa.

"Teknologia ja data ovat luvanneet tehdä markkinoinnista helpompaa ja tehokkaampaa, mutta arjen todellisuus on usein jotain aivan muuta. Suurin osa suomalaisista yrityksistä kokee, että heidän sisäinen osaamisensa ei tällä hetkellä riitä saamaan tarpeeksi irti teknologian ja datan tuomista mahdollisuuksista."

Jäntti on profiloitunut nimenomaan markkinointeknologian osaajana. Hän siirtyy teknologia-arkkitehdin pestiinsä perustamansa Relevant Oy:n palveluksesta.

"Myin osakkuuteeni yhtiön toimintaa jatkaville osakkaille, koska halusin omaan elämääni uusia haasteita. Siksi hyppäsin 16 vuoden työuran jälkeen digimedian puolelta eli mainonnanhallinta- ja toiminnanohjausjärjestelmien maailmasta toimistopuolelle. OMG pystyi tarjoamaan paitsi alan näyttävimmän toimistoakronymin, myös teknologisesti ylivoimaisen ympäristön kehittyä ja parantaa kompetenssiani. Joten valinta useista vaihtoehdoista oli lopulta helppo. Harvassa talossa koodarit, käyttäytymistutkijat ja ammattiluovat työskentelevät saman pöydän äärellä", Jäntti kertoo New Yorkista käsin sähköpostitse M&M:lle.

"Pitkän yrittäjäkauden jälkeen oli kiva kokea tunne että oikein haluttiin hommiin. Konsernijohtaja Teemu Neiglickin maine uutterana ylipuhujana ei ole turhaan legendaarinen."

Teknologia-arkkitehtina Jäntillä on tiimissään viisi henkilöä. Hän kertoo ensi vuonna yksikön kasvavan isommaksi.

"Nytkin on haussa lisää devaajia."

Jäntillä on vastuu siitä, mitä ja miten teknologioita käytetään.

"Omasta kokemuksestani ja Annalectin asemasta mediatoimistojen vieressä on mielettömästi hyötyä kun mietimme asiakkaillemme miten eri teknologian keinoin pystymme parantamaan näiden kilpailukykyä", Jäntti kertoo.

Teknologia voisi Jäntin mukaan tarkoittaa esimerkiksi DMP-työkalua (data management platform), jolla voidaan kerätä muun muassa asiakashallinnasta, kävijäliikenteestä tai tutkimustiedosta informaatiota, joka voidaan segmentoida ymmärrettävimmiksi kohderyhmiksi ja hyödyntää esimerkiksi viestien kohdistamisessa tai mediaostoissa.

"Se on myös markkinoinnin automatisointia esimerkiksi omissa kanavissa, sisällön suosittelua ja personointia, dynaamisempaa tuotesuosittelua sivuilla, sähköposteissa tai mainonnassa. Se voi olla myös mainostajalle rakennettava Tradingdesk, jolla mainostaja voi itse tehdä esimerkiksi retargetointia mediaostoissa niihin, jotka ovat käyneet sivuilla mutta jättäneet toistaiseksi vielä ostamatta", Jäntti jatkaa.

"Ei vain online tai digi"

Jäntin mukaan markkinointiteknologialla tarkoitetaan kaikkea, mitä teknologian keinoin voi parantaa myynnistä asiakasymmärrykseeen ja mediaostamiseen.

"Teknologia auttaa datan viemisen nopeammin osaksi käytännön toimintaa. Perinteisesti tiedolla johtaminen on asunut myynnin ja logistiikan puolella ja nyt se on ilahduttavasti siirtymässä markkinoinnin saralle. Vastaavasti markkinoinnin puolella iso data on nimensä mukaisesti mittavaa, eli jotta siitä saadaan lisätehoja, on sitä oltava paljon. Markkinointiteknologia ilman riittävän valtavia datamääriä on maailman nopein ompelukone ilman neulaa. Nimenomaan datan määrä ja sen hyödyntämisen osaaminen ovat syitä, miksi tulin Omnicom Media Groupiin."

Markkinointi on Jäntin mukaan ottanut enemmän roolia myynnistä.

"Markkinointiteknologia tuo rahaa enemmän kuin vie sitä. Se on samaa kokonaisuutta asiakashallinnan ja ymmärryksen kanssa kuin myös mediapanostuksienkin. Se ei ole vain online tai digi se on kaikkea missä markkinoija puhuttelee eri keinoin ja sisällöillä asiakkaitaan", Jäntti tähdentää.

Annalect on globaalisti yli 1000 hengen yritys. Suomessa ensimmäisen vuoden liikevaihto tulee Jäntin arvion mukaan olemaan noin 3,5 miljoonaa euroa. Annalectilla on Suomessa 40 työntekijää.