Markkinointiviestinnän liiketoiminnan tila näyttää kohtuullisen hyvältä. Markkinointiviestinnän toimistojen myyntikate koheni viime vuonna seitsemän prosenttia, operatiivinen kannattavuus parani hieman eikä omavaraisuusasteessakaan ole mitään moitittavaa. Lisäksi jalostusarvo per henkilö eli henkilötuottavuus nousi sekin selvästi.

Tiedot käyvät ilmi Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL :n MLT2011-tutkimuksesta. Tutkimus tunnettiin aiemmin nimellä Markkinointiviestinnän Asiantuntijapalvelut (MVAP).

Alan oma spesiaalimittari eli käyttökate/myyntikate nousi 10,2 prosenttiin.

"Mikä on aika kohtuullinen, vaikkakaan ei hulppean hyvä", projektitutkija Veijo Pönni Turun yliopiston BID Innovaatiot ja yrityskehityksestä kommentoi. Pönni toteutti tutkimuksen.

Alan sisällä on pieniä eroja. Mainostoimistot jäivät alan mediaaneista kaikessa muussa paitsi omavaraisuusasteessa. Kaiken lisäksi henkilötuottavuus jopa laski.

Mediatoimistot sen sijaan voivat hyvin. Myyntikate koheni liki 13 prosenttia ja käyttökate/myyntikate nousi 13,2 prosenttiin. Myös liiketoiminnan kannattavuus koheni selvästi ja henkilötuottavuus kääntyi nousuun.

Viestintätoimistojen myyntikate nousi, mutta liiketoiminnan kannattavuus ja henkilötuottavuus heikkenivät hieman.

Digitoimistot kasvoivat reippaasti ja kannattivat kohtuullisesti. Tapahtumatoimistot kasvattivat myyntikatettaan peräti 27 prosentilla, ja niiden kannattavuuskin oli hyvä.

MLT2011-tutkimuksen tiedot perustuvat 615 markkinointiviestinnän alan yrityksen tietoihin. Aineistoon valikoituneiden yritysten myyntikatteen alaraja on 50 000 euroa. Noin 2/3 näistä yrityksistä työllistää alle 10 henkilöä. Joka viidennen myyntikate ylittää miljoona euroa.

HM

Käyttökate/myyntikate 2000-2011 (%)