Tänään käynnistyy vuosittainen Epica Awards -kilpailu. Amsterdamissa pidettävä kisa kokoaa yhteen ison joukon ensiluokkaisia töitä.

Kuulostaako tutulta? Tietenkin. Suomessa ja maailmalla järjestetään vuoden aikana valtava määrä markkinointiviestinnän kilpailuja, joista kirkkaimpana loistaa kesälomakauden käyntiin polkaiseva Cannes Lions -festivaali.

Epica on silti ainutlaatuinen tapahtuma. Töiden arviointi ei ole markkinointiviestinnän ammattilaisten käsissä. Jury koostuu journalisteista, jotka seuraavat luovaa alaa työkseen.

Osallistun tänä vuonna itse ensimmäistä kertaa Epica Awardsiin. Esimakua kilpailusta ja sen tasosta olen saanut verkossa suoritettavan esituomaroinnin kautta.

Katsoessani mainosta tai kampanjapitchausta en koskaan koe toimivani vain journalistin roolissa.

Olen ensisijaisesti vastaanottaja. Toivon toteutuksen synnyttävän minussa tunnereaktion. Mieluiten positiivisen, mutta negatiivinenkin reaktio on parempi kuin valju ja mitäänsanomaton fiilis.

Epican tasoisessa kilpailussa kaikki työt ovat laadukkaita. Tekninen toteutus, tarinallisuus tai vahva viesti puhuttelee ketä tahansa katsojaa. Silti huipullakin on eroja.

Vaikuttavassa markkinointiviestinnässä kaikki lähtee alkuoivalluksesta, perusajatuksesta.

Tässä yksinkertaisuus on valttia. Havainnollistava esimerkki kotimaastamme on mainos, jonka sanat osaan edelleen ulkoa.

Filmissä poliisi on pysäyttänyt liikenteessä törttöilleen autoilijan. Rötösluettelo on pitkä.

Poliisi kuitenkin päästää miehen jatkamaan matkaansa panemalla hänet ensin vannomaan, että hölmöilyt ovat tässä. Jos nuorukainen syö sanansa, hänet vie mörökölli.

Tilanne on absurdi. Ja hulvattoman hauska. Kaiken kruunaa lopun tekstinosto: ”Uusi pehmeämpi maku”. Markkinointialalla jokainen tietää, että tämä on Costa Rica -kahvin tv-mainos.

Yllättävä tarina osuu brändin ydinviestiin. Se on siis samaan aikaan oivaltava, mutta jättää myös vahvan muistijäljen mainostajasta. Ainakin minä muistin pikkunappulana ensimmäisen katselukerran jälkeen, mikä brändi on kyseessä.

Mainosfilmillä koko paketti lepää yksinkertaisen, mutta oivaltavan perusajatuksen varassa. En ole tähän päivään mennessä nähnyt puhuttelevaa mainosta, jonka kohdalla asia ei olisi näin.

Epicassa jollain tavalla oivaltava perusajatus on lähtökohta kilpailuun osallistumiseksi.

Odotan äärimmäisellä mielenkiinnolla, mikä työ saa minut nauramaan, itkemään tai vetämään ylimääräisen kerran henkeä.

Pöytä on katettu.