Yhdysvalloissa moni yritys on ilmoittanut, että liikkeeseen ei ole jatkossa asiaa ilman kasvomaskia. Näin ovat linjanneet muun muassa Walmart, Starbucks ja Chipotle. Tällä viikolla joukkoon liittyi pikaruokaravintolaketju McDonald’s.

Kasvomaskien käytön tiedetään ehkäisevän koronaviruksen leviämistä, mikäli kaikilla osapuolilla on maski käytössä ahtaassa suljetussa tilassa, kuten joukkoliikennevälineessä.

Yhdysvalloissa maskien käyttö on herättänyt myös vastustusta ja esimerkiksi George Floydin kuolemantapauksen käynnistämien laajojen mielenosoitusten yhteydessä kaikki eivät ole suosituksista huolimatta pitäneet maskia kasvoillaan.

Epäselvät viestit eivät auta asiaa. McDonald’s esimerkiksi ilmoittaa: ”niissä tilanteissa, joissa asiakas kieltäytyy käyttämästä kasvomaskia, otamme käyttöön lisätoimenpiteitä huolehtien tilanteesta ystävällisellä ja nopealla tavalla."

Pikaruokaketjun viestin voi siis tulkita niin, ettei ravintolassa ole varsinaista maskipakkoa, vaikka linjaus niiden käytöstä onkin tehty. Vielä suoremmin vastaavan asian on kertonut vähittäiskauppaketju Walmart.

Walmart kertoo AdAgen mukaan, ettei kauppaketju kiellä maskittomien asiakkaiden palvelemista liikkeissään. Perustelujen mukaan yritys haluaa näin ehkäistä konfliktien puhkeamista liikkeissään.

Maskipakkoa Yhdysvalloissa ei liittovaltiotasolla ole linjattu, joten tilanne on ulkopuolisen silmin katsottuna vähintäänkin hieman epäselvä. Eikä asia vaikuta yksinkertaiselta muuallakaan.

Britanniassa hallitus ilmoitti viime viikolla maskien käyttöönotosta kaikissa myymälöissä. Isot kauppaketjut Sainsbury’s ja Asda ehtivät kuitenkin jo ilmoittaa, etteivät ne aio valvoa maskien käyttöä liikkeissään väkipakolla.

Suomessa kasvomaskien käytöstä ei ole saatu toistaiseksi yksimielisyyttä viranomaisten keskuudessa. Kuitenkin monet suomalaiset työnantajat ovat rohkaisseet työntekijöitään maskien käyttöön etenkin työmatkojen yhteydessä.