Kauppa

M&M 11.1.2016 11:44 päivitetty 3.3.2016 15:37

Matkahuolto rahtasi ennätysmäärän paketteja - joulukuussa kasvua 40 %

Colourbox

Verkkokauppa vauhditti Matkahuollon pakettiliiketoiminnan kasvua.

Kuluttajat ostavat yhä enemmän tavaroita ja palveluita verkosta. Tämä heijastuu kasvuna myös Matkahuollon pakettiliiketoimintaan.

Loka-joulukuussa Matkahuolto kuljetti yli 30 prosenttia enemmän verkkokaupan paketteja kuin vuoden 2014 vastaavana ajankohtana.

Suuren lähetysmäärän taustalla verkkokauppa

Kasvu joulusesongin verkkokauppaostamisessa ja sen tuoma pakettien määrän kasvu näkyi Matkahuollossa merkittävästi edellisvuotta suurempana pakettimääränä.

Vuoden lopulla kuluttajat tilasivat verkkokaupasta kiivastahtisesti, ja Matkahuollon kuljettamien verkkokauppapakettien määrä kasvoi joulukuussa yli 40 prosenttia edellisen vuoden joulukuuhun verrattuna.

"Kuluttajat tekevät tilauksia aiempaa lähempänä joulua luottaen verkkokauppoihin ja siihen, että paketit kuljetetaan jouluksi perille", Matkahuollon Pakettipalvelujen liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman kertoo tiedotteessa.

Vehman arvioi että myös Matkahuollon lupaama myöhäinen viimeinen lähetyspäivä nosti kuljetusvolyymejä joulun alla. Lisäksi kuljetusalan lakot osuivat marraskuulle ja kasvattivat silloin Matkahuollon pakettimäärää. Joulukuun volyymeihin lakoilla ei Matkahuollon mukaan ollut enää juurikaan vaikutusta.

Kuluttajat lähettävät toisilleen entistä enemmän

Kuluttajien lähettämien pakettien määrä kasvoi Matkahuollossa loppuvuonna vielä verkkokaupan pakettejakin enemmän, kun Matkahuolto avasi verkkoon kuluttajille paketin kuljetuksen etukäteisostomahdollisuuden.

Kuluttajien pakettien määrän kasvamiseen vaikutti myös Sanoman kanssa yhteistyössä toteutettu Huutopaketti, arvioi Matkahuolto. M&M kertoi Huutopaketista aiemmin kesäkuussa.

Matkahuolto on lisännyt verkkokaupan kasvun vuoksi pakettipisteitä yli sadalla palvelupisteellä loppuvuoden 2015 aikana.