Häh?

Suomalaisten linja-autoyhtiöiden myynti- ja markkinointiyhtiö Matkahuolto aloitti toukokuussa Moikkaamaan-nimisen kampanjan, jossa jaettiin ilmaisia bussilippuja hyviä perusteluita vastaan. Mainostoimisto Supersonin kanssa suunnitellulla kampanjalla Matkahuolto halusi kannustaa ihmisiä vierailemaan läheistensä luona. Matkahuolto mahdollisti kampanjan aikana 336 moikkausmatkaa.

Miksi Matkahuolto jakoi ilmaisia lippuja, Matkahuollon liiketoimintajohtaja Jyri Niemimuukko?

”Tämä oli hyvän mielen markkinointia ja mainontaa. Haluamme, että ihmiset muistaisivat läheisiään ja ikäihmisiä. Tuomme esiin myös linja-autoliikennettä, koska sillä on uudenlaista imua yleisön joukossa, mikä näkyy Matkahuollon verkkokaupan kasvussa. Yli 90 prosenttia Matkahuollon myynnistä tehdään verkon kautta.”

Kampanjan mainosvideossa kuhmoislaiset ikäihmiset kertovat, että heidän lapsensa eivät vieraile vanhassa kotikunnassaan tarpeeksi usein. Miksi video sijoittuu Kuhmoisiin?

”Kuhmoisten väestöstä 64 prosenttia on yli 64-vuotiaita ja siksi se valikoitui kampanjaan. Saimme kampanjavideoon esiintymään senioriteatteriryhmän. Video teki heistä paikallisia julkkiksia.”

”Haimme kampanjalla tunnereaktioi- ta, siksi mainosvideo käsitteli ikäihmisiä ja yksinäisyyttä. Haluamme nostaa näitä teemojen esiin ja sitä kautta luoda ihmisille hyvää kesämieltä ja kokeilunhalua. Elämän realiteetit olivat läsnä mainoksessa.”

Onko Onnibus aiheuttanut Matkahuollolle markkinointipaineita?

”Verkkokaupan kasvu ja kaikki renessanssi, joka on syntynyt linja-autoalan ympärille Onnibussin markkinoille tulemisen jälkeen, on ollut meille positiivinen asia. Alasta on puhuttu enemmän ja siksi linja-autolla matkustaminen on alkanut kiinnostaa ihmisiä. En sanoisi, että Onnibus on vaikuttanut meidän markkinointiimme, mutta kiinnostuksen lisääntyminen on saanut meidät terävöittämään perusviestiämme. Tapamme viestiä on ihan selkeästi muuttunut viidessä vuodessa.”

Miten Matkahuolto hyötyy lähimatkailubuumista?

”Ihmiset hakevat mahdollisuuksia, miten reissata Suomessa. Mitä lyhyemmistä matkoista on kyse, sitä enemmän lentoliikenteeseen liittyvät monimutkaisuudet alkavat painaa vaakakupissa.”