Mainonnan eettisyys

M&M 9.11.2017 07:58

Matkailulehden mainos joutui kieltolistalle - malli oli liian laiha

Condé Nast Travellerin mainos oli brittien mainontaa säätelevän viraston mukaan vastuuton.

Britannian mainontaa säätelevä virasto Advertising Standards Authority (ASA) on kieltänyt matkailulehti Condé Nast Travellerin mainoksen esittämiseen. Syynä kieltoon on se, että mainoskuvassa esiintyy "epäterveellisen laiha" malli.

Asiasta kertoo muun muassa Independent, joka on julkaissut myös pois vedetyn mainoksen.

ASA:n julkaiseman päätöslauselman mukaan mainoskuva veti katsojan huomion mallin laihuuteen sekä erityisesti todella pitkiin ja laihoihin jalkoihin.

"Katsoimme, että malli on kuvassa keskiössä ja katseen kohteena. Siksi tulimme siihen johtopäätökseen, että malli näyttää epäterveellisen laihalta ja että mainos on vastuuton", ASA kertoo lausunnossaan.

Condé Nast Traveller -lehden Postcard of the Day -mainos oli julkaistu samaan yhtiöön kuuluvassa Glamour-lehdessä kesällä 2017. Mainoksen kuvassa nainen seisoo rannalla ja heiluttaa hiuksiaan tuulessa. Mainos kannusti tilaamaan lehden e-postikortteja.

Mainoksesta oli tehty yksi valitus ASA:an, jonka päätöksen myötä mainosta ei saa enää esittää sen entisessä muodossa.

Mainostajan mukaan mainoksessa esiintyvä malli oli "luonnostaan laiha", "sopusuhtainen" ja esitetty niin, ettei "ulkonevia luita näy".

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö