Joukkoliikenne

Kaisa Saario 29.5.2015 10:43 päivitetty 4.2.2016 10:56

Matkakortti muuttui kaikessa hiljaisuudessa etukortiksi - brändeille lähes miljoonan asiakkaan jättipotti

Krista Kierikka

HSL:n matkakortti muuttui vajaa kaksi viikkoa sitten etukortiksi, jolla saa alennusta muun muassa ravintoloista, kulttuuririennoista ja autonvuokrauspalveluista. Yhteistyöbrändeille lähes miljoona matkakortin käyttäjää tarjoavat tehokkaasti kohdennettua asiakasvirtaa.

Harva pääkaupunkiseudun kulkija sitä kenties huomasikaan, mutta HSL:n matkakortti muuttui toissa maanantaina etukortiksi, jolla saa alennusta aina erilaisista kulttuuririennoista ja ravintoloista risteilymatkoihin ja ekologisesti valmistettuihin kangaskasseihin.

HSL:n "kanta-asiakasjärjestelmässä" on mukana parisenkymmentä tahoa, muun muassa Viking Line, Hertz Autovuokraamo, Globe Hope, Kansallisteatteri ja Kiasma. Samalla lanseerattiin sähköinen HSL-tunnus, jonka avulla hsl.fi:hin ja Reittioppaaseen voi tästä lähtien kirjautua yhden ja saman tunnuksen kautta.

Osa matkakortin uusista eduista löytyy vain sähköisesti ja niiden lunastaminen vaatii uuden tunnuksen, mutta käytännössä muita toimia etujen käyttöönottamiseksi ei tarvita. Sen kun vilauttaa korttia.

Pääkaupunkiseudun asukit varmasti iloitsevat ylimääräisistä eduista, mutta melko hyvältä diili kuulostaa myös yhteistyöbrändeille, jotka saavat alueellisesti kohdennettua asiakasvirtaa lähes miljoonasta matkakortin käyttäjästä.

"Suurin hyöty kumppanille on se potentiaalinen asiakaskanta, ja tietysti me viestimme näistä omissa kanavissamme, hsl.fi:ssä, asiakaskirjeissä ja sosiaalisessa mediassa", HSL:n asiakkuusmarkkinointipäällikkö Sami Jokivirta sanoo.

"Käytännössä he saavat siitä siis myös ilmaista mainospintaa."

Yhteistyöllä lisäarvoa matkustamiseen

Kumppanuuksien välillä ei liiku rahaa, Jokivirta jatkaa. Yhteistyöbrändit on valittu ennen kaikkea siten, että ne tukevat jollain tavalla liikkumista, joukkoliikenteen ympäristöystävällisyyttä tai matkustettaessa puuhastelua. Edut ikään kuin laajentavat matkakortin jo tarjoamia palveluja: ratikalla pääsee laivaterminaaliin ja sieltä risteilylle, ja parkkipaikkaryysikseltä on mahdollisuus välttyä, jos mielii vierailla Linnanmäen Sea Lifessa.

Yksi yhteistyökumppaneista on Kliento, jonka asiakasyrityksissä matkakortti toimii tästä lähtien tunnistautumisvälineenä. Sitä kautta mukaan tulee kivijalkapuolta, erityisesti kahviloita ja ravintoloita.

Neuvottelut ovat käynnissä myös Helsingin Sanomien kanssa, HSL:n Jokivirta paljastaa.

Kesän aikana on viimein määrä aueta myös alkuperäisestä aikataulusta viivästynyt HSL:n verkkokauppa. Verkkokaupassa on aluksi tarjolla vain rajoitetusti palveluja, mutta myös matkakortin lataus onnistuu tulevaisuudessa verkossa.

Sitä ennen heinäkuussa aukeaa uusi Kehärata, elokuussa Vantaalle tulee isoja linjastomuutoksia, ja ensi vuonna menee uusiksi koko matkakorttijärjestelmä.

Kiirettä pitää siis myös HSL:n markkinointiosastolla, ja se onkin syy, miksi monet eivät vielä ole kuulleetkaan HSL-tunnuksesta ja tuoreista eduista. Pääbisnes on yhä itse liikenne, Sami Jokivirta naurahtaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö