Valtiotieteiden tohtori Pekka Mattila on nimitetty Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksen professoriksi.

Mattilan mukaan Uuden Professor of Practice -tehtävän pääpainopisteenä on alkuvaiheessa kehittää opetusta ja tuoda siihen entistä enemmän käytännön tuntumaa ja case-esimerkkejä.

– Keskityn perusteiden uudistamiseen, jotta siitä tulisi innostava ja avartava kokemus myös niille, jotka eivät lue pääaineenaan markkinointia, Mattila kertoo.

Mattilan suuri missio on luoda tuleville talous- ja toimitusjohtajille, muille kuin markkinointitehtäviin hakeutuville, mielikuva ja ymmärrys markkinoinnista.

– Kun markkinoinnin asemaa, osaamista ja roolia halutaan vahvistaa, on turha saarnata uskoville.

Mattilan lukujärjestykseen sisältyy opetusta, vierailuluentoja ja tutkimushankkeita. Mattilan painotukset nojaavat hänen pääosaamisalueisiinsa palveluiden markkinoinnissa ja yritysmarkkinoinnissa sekä finanssialalla.

– Ideana on rikastaa tiedekuntaa yhdistämällä tieteellinen pätevyys ja vahva käytännön tuntuma.

Koulun jälkeen Funneliin

Osa-aikaisen professuurinsa ohella Mattila uudistaa yritysmarkkinoinnin ja myynnin käytäntöjä alkuvuodesta perustetussa Funnel-konsulttiryhmässä.

Funnelin palveluihin kuuluvat markkinoinnin ja myynnin perusprosessien ja johtamisjärjestelmien kehittäminen sekä tutkimus-, analyysi- ja kartoituspalvelut. Tällä hetkellä Funnel työllistää 9 henkilöä ja alkusyksystä henkilöstöä kasvatetaan 12 henkilöön. Mattila kertoo olevansa pettynyt, jos yritys ei nykyisessä organisaatiossaan ensimmäisen vajaan vuoden aikana yllä 600 000 euron myyntikatteeseen.

Mattilan mukaan yrityksen kasvu tulee paljolti siitä, että konsultointi on tuotteistettu asiakkaalle ymmärrettäväksi ja vertailukelpoiseksi tuotteeksi. Funnel kaavailee syksylle aluevaltausta, jossa konsulttifirmalla olisi tarjota yrityksiin projektikeikoille sopivia sisäisiä markkinoijia.

– Markkinointiosastojen ja -toimintojen ohuiksi vetämisestä on seurannut se, että vaikka budjetteja löytyisikin, yrityksissä ei omat käsiparit riitä.

Aluevaltaus ei tarkoita markkinointiviestinnän toteutuksien tekemistä vaan projektin johtoa asiakkaan lukuun.