Pikaruokaketjut

Pirkko Tammilehto 15.2. 08:15

McDonald’s yhdistää pöytiintarjoilun ja itsepalvelun – digitaaliset kioskit ovat lisänneet myyntiä

Inka Soveri

Jokaiseen ravintolaan tulee digitaaliset tilauskioskit ja sen myötä mahdollisuus tilata ruoka pöytään. Nyt tuo palvelu on 24 McDonald’sissa.

Pikaruokaketju McDonald’s uudistaa kaikki ravintolansa viimeistään ensi vuoden aikana.

Jokaiseen ravintolaan tulee digitaaliset tilauskioskit ja sen myötä mahdollisuus tilata ruoka pöytään. Nyt tuo palvelu on 24 McDonald’sissa.

”Tämän vuoden lopussa on uudistettu yli 70 prosenttia ravintoloista. Niissä ravintoloissa, joissa jo on tilauskioski, enemmistö asiakkaista on tilannut ruokansa sen kautta. Kun asiakas tekee tilauksen kioskilta, ruoka tuodaan pöytään, jos asiakas niin valitsee”, sanoo McDonald’sin toimitusjohtaja Olli Johansson.

”Pöytiintarjoilusta on tullut paljon positiivista palautetta.”

Palvelun lisääminen tarkoittaa myös lisää henkilökuntaa. Ketjuun palkataan alkuvuonna lähes 500 työntekijää.

”Uudistettuihin ravintoloihin on jo palkattu lisää työntekijöitä”, Johansson kertoo.

Digitaaliset kioskit ovat lisänneet myyntiä, sillä kun asiakas voi rauhassa selata koko valikoimaa näytöllä, hän ostaa usein enemmän.

Kioskit ja pöytiintarjoilu ovat Johanssonin mukaan tuoneet lisää asiakkaita ravintoloihin.

Tämän vuoden lopussa tilauskioskit ja niiden myötä pöytiintarjoilu on käytössä 40:ssä ketjun ravintolassa. McDonald’seja on Suomessa 65, muutama uusia avataan tänä vuonna.

Viiden vuoden aikana ketjuun on tarkoitus avata 15 uutta paikkaa.

Myös kotiinkuljetus tulee tarjolle nykyistä useampiin ravintoloihin, koska se on ollut suosittua. Nyt kuljetuksen voi tilata 18 paikassa kahdeksassa kaupungissa.

Kaikkien ravintoloiden keittiöt uudistetaan, koska jatkossa ruoka tehdään vasta tilauksen jälkeen. Muutama valmis hampurilainen ei siis enää odottele lämpölamppujen alla.

”Ruoan laatu paranee, kun se on mahdollisimman tuoretta.”

McDonald’s-ketju investoi uudistuksiin yli 20 miljoonaa euroa kahden vuoden aikana. Jokainen franchise-yrittäjä vastaa omista investoinneistaan. 56 ravintolaa on yrittäjien liiketoimintaa.

Palveluja lisäämällä ketju varautuu yhä kiristyvään pikaruoka-alan kilpailuun.

”Kilpailu pitää valppaana. Uusia toimijoita on tullut, koko alalla menee hyvin. Ulkona syöminen lisääntyy.”

McDonald’s-ketjun veroton myynti kasvoi viime vuonna lähes viisi prosenttia 169,4 miljoonaan euroon.

Pari viime vuotta Suomen McDonald’s-yhtiö on ollut kannattava, aiemmin sen toiminta oli useita vuosia tappiollista. Ketju pyörittää kahdeksaa ravintolaa ja välittää lisenssimaksut kansainväliselle McDonald’s-yhtiölle.