Mediakatsaus

Ville Perttula, Aleksi Ylä-Anttila 6.8. 10:18 päivitetty 6.8. 13:26

Mediakatsaus: Ikea vähentää painettujen kuvastojen määrää ja Mars veti mainoksensa Youtubesta

Colourbox

M&M koostaa alkuviikosta kansainvälisissä lehdissä edellisellä viikolla eniten puhuttaneet aiheet.

Google suunnittelee varta vasten Kiinalle räätälöityä hakukonetta, kertoo Intercept-sivusto. Kiinalle räätälöity hakukone poistaisi hauista ihmisoikeuksiin, demokratiaan, uskontoon ja rauhanomaisiin mielenilmaisuihin liittyvien hakujen tulokset.

Dragonfly-niminen hanke on ollut vireillä vuoden 2017 keväästä alkaen. Hanke sai lisävauhtia Googlen toimitusjohtajan Sundar Pichain ja Kiinan hallituksen edustajien tapaamisessa viime joulukuussa.

Ohjelmoijat ovat jo luoneet Android-sovelluksen, josta on erilaisia versioita. Ne on esitelty kiinalaisille ja lopullinen versio voidaan julkaista lähikuukausina riippuen Kiinan hallituksen hyväksymisaikatulusta. Suunnitelma merkitsee dramaattista käännöstä Googlen Kiina-politiikassa.

Googlen hakukonetta ei nykyisin voi käyttää Kiinassa, koska maan niin kutsuttu suuri palomuuri estää sen käytön. Tuleva sovellus toimii Kiinan hallituksen tiukkojen sensuurimääräysten rajoissa ja estää sisällöt, joita Kiinan kommunistinen hallitus pitää vaarallisina. Niihin kuuluvat poliittista oppositiota, sananvapautta, seksiä, uutisia ja akateemista opiskelua koskevat asiat, kuten Tienanmenin verilöyly, George Orwellin teokset ja toisinajattelu.

Googleen perustajiin lukeutuva Sergei Brin on ollut erityisen tarkka sensuuriin liittyvistä asioista. Brin hän on syntynyt Neuvostoliitosta, ja hänellä on henkilökohtaista kokemusta sananvapauden voimakkaasta rajoittamisesta.  Kun Google lopetti Kiinassa 2010, Brin kertoi päätöksen liittyneen totalitarismin voimiin ja toivoi sen tukevan avoimen internetin periaatetta.

**

Jotkut meistä saattavat roikkua sosiaalisessa mediassa liiaksi. Tähän saattaa olla luvassa helpotusta. BBC uutisoi nimittäin Facebookin ja Instagramin julkistavan uuden työkalun, jolla sovellusten käyttöaikaa voidaan rajoittaa.

Ilmoitus uudesta työkalusta on vastaus huoleen ja arvosteluun siitä, että liiallinen sosiaalisen mediaan käyttö voi vaikuttaa haitallisesti mielenterveyteen. Mutta kaikkien mielestä tämäkään uudistus ei vielä riitä. 

"En pidä tätä kovin radikaalina muutoksena, enkä usko, että se muuttaisi merkittävästi ihmisten Facebookin ja Instagramin käyttöä. Näyttää siltä, että yhtiö tasapainoilee vastuun ja sen kanssa, että ihmiset kuitenkin käyttäisivät aikaansa Facebookissa niin paljon kuin mahdollista", arvioi tutkijatohtori Grant Blank Oxfordin Internet-instituutista.

Facebook julkaisi joulukuussa blogipostauksen, jossa tunnustettiin sen liiallisen käytön haitalliset vaikutukset. Michiganin yliopiston kokeessa satunnaisesti valitut henkilöt selasivat Facebookissa ilman erityistä päämäärää 10 minuuttia ja olivat "mieleltään heikommassa kunnossa" kuin verrokkihenkilöt, jotka aktiivisesti postailivat ja osallistuivat keskusteluihin.

Digitaalisen markkinoinnin palveluja tarjoavan Goat Agencyn perustajiin lukeutuva Harry Hugo arvioi, että muutos on ollut ilmassa jo jonkin aikaa. Mielenterveysongelmien lisääntyminen, erityisesti nuorilla ihmisillä, jotka viihtyvät pisimpään sosiaalisen median alustoilla, on hänen mukaansa huolestuttavaa ja siksi on tärkeää aloittaa käytön rajoittaminen.

"Jos he ymmärtävät roikkuvansa tuntikausia näillä alustoilla, ehkä se saa heidät harkitsemaan kahdesti ajankäyttöään", Hugo toteaa.

**

Huonekalumyymäläketju Ikea edistää kestävää kehitystä vähentämällä painettujen kuvastojensa määrää ja investoimalla uusiin kampanjamuotoihin Yhdysvalloissa, uutisoi AdAge.

Ikea käynnisti viime viikolla ensimmäisen kansallisen ulkomainoskampanjansa Yhdysvalloissa, jossa ketjulla on 48 myymälää. Ikea isännöi samalla kahta uutta pop up -myymälää New Yorkissa ja Chicagossa. Painettu katalogi julkistettiin aiemmin heinäkuussa.

"Me jaamme sisältöä uudella tavalla koska asiakkaat kuluttavat sisältöjä uudella tavalla. Satsaamne enemmän digitaalisuuteen ja tapahtumiin, jotta ihmiset voivat olla paremmin mukana", selittää Kendra Ferguson, Ikean Yhdysvaltojen mediaprojektijohtaja.

Ikea julkaisee myöhemmin tämä vuonna vielä suuria, 3 x 3 metrin screenityyppisiä katalogeja muutamissa kaupungeissa. Esimerkiksi New Yorkin Times Squarella esitellään mainosnäyttö, jossa 2D-muodossa olevat kataloginäyttösivut muuntautuvat videopalvelu Vidmobin suunnittelemiksi animaatioiksi.

Ferguson huomauttaa, että vaikka Ikea käyttää nyt vähemmän rahaa painettuihin katalogeihin, uuteen markkinointikampanjaan ohjatut varat pitävät kokonaispanostukset vuoden takaisella tasolla.

Ikea käytti kampajanssaan luovana markkinointitoimistona Ogilvya ja mediatoimistona Wavemakeria. Kantar Median raportin mukaan Ikea käytti viime vuonna 96,5 miljoonaa dollaria mediamainontaan Yhdysvalloissa. Näistä panostuksista, 10,2 miljoonaa käytettiin katalogeihin.

**

Perinteinen lontoolainen muotitalo Burberry on muuttanut logoaan ensimmäisen kerran yli kahteenkymmeneen vuoteen. Yhtiö on vaihtanut "ratsastava ritari" -logonsa pelkistettyyn tekstilogoon, jossa lukee "Burberry London England".

Yhtiö otti uuden logon käyttöön viime viikon torstaina.

Burberry julkisti myös uuden kuosin, jossa T- ja B-kirjaimet nivoutuvat yhteen. Kyse on yhtiön perustajan Thomas Burberryn nimikirjaimista.

Kesäkuussa uutisoitiin, että lontoolaisyhtiö on tuhonnut yli 32 miljoonan euron arvosta valmistamiaan tuotteita viime vuonna. Viiden vuoden aikana Burberry on tuhonnut myymättömiä vaatteita, hajuvesiä ja asusteita yli 90 miljoonan punnan eli yli 101 miljoonan euron arvosta. Tuotteet tuhottiin polttamalla, ja tempauksen tarkoitus oli suojella yhtiön brändiä väärennöksiltä.

Tuhoamiaskohun jälkeen uuden logon julkaiseminen sai myös osakseen kettuilua sosiaalisessa mediassa.

**

Youtuben bränditurvallisuusvaikeudet jatkuvat, sillä Mars on lopettanut mainonnan palvelussa.

Mars teki päätöksen, kun Starburst-karkkien mainospätkää näytettiin ennen videota, jossa yllytettiin jengiväkivaltaan. Kyse oli Moscow 17 -nimisen, väkivaltaista sanastoa viljelevän bändin musiikkivideosta.

Mars tiedotti, että mainoksen päätyminen väkivaltaan yllyttävän sisällön yhteyteen ei ole hyväksyttävää. Yhtiö kertoo, että se ei mainosta Youtubessa ennen kuin videopalvelu saa käyttöönsä toimivan, bränditurvallisuutta vartiovan järjestelmän. Asiasta uutisoi The Drum.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yrityskaupat

22.11.2018 08:30

Orkla ostaa Kotipizzan

Norjalaisen monialayhtiö Orklan ostotarjous on 23 euroa osakkeelta.