Mediakatsaus

Laura Kukkonen, Ville Perttula, Aleksi Ylä-Anttila 18.6.2018 09:05

Mediakatsaus: Jalkapallon MM-kisoissa saatiin heti kohu aikaan, McDonald's ottaa askeleen ekologisempaan suuntaan

Dmitri Sadovnikov
Robbie Williams esiintyi Moskovan Lužniki-urheiluareenalla jalkapallon MM-kisojen avajaisseremoniassa.

M&M koostaa alkuviikosta kansainvälisissä lehdissä edellisellä viikolla eniten puhuttaneet aiheet.

Jalkapallon MM-kisat alkoivat Venäjällä viime viikolla, ja kohuhan siitä heti syntyi.

Torstain avajaisseremoniassa pitkän linjan pop-tähti Robbie Williams näytti keskisormea suoraan kameralle esiintyessään Moskovan Lužniki-urheiluareenalla. Asiasta kertoo kansainvälinen viihdesivusto Variety.

Avajaiset Yhdysvaltain televisiossa näyttänyt Fox julkaisi asiasta anteeksipyynnön: "Vuoden 2018 FIFA World Cupin avajaisseremonia oli uutisarvoinen tapahtuma, jonka tuotti kolmas osapuoli ja jonka Fox näytti suorana. Koska kyseessä oli suora lähetys, emme tienneet, mitä tulisi tapahtumaan Robbie Williamsin esityksen aikana ja pyydämme anteeksi."

Avajaisten jälkeen Venäjä ja Saudi-Arabia kohtasivat kisojen ensimmäisessä pelissä, jonka isäntämaa voitti 5–0.

Jalkapallon MM-kilpailut jatkuvat heinäkuun puoliväliin saakka Venäjällä, joka käyttää kisoja pönkittääkseen ryvettynyttä mainettaan. Yliopistotutkijat arvioivat kisojen tunnetaloudellista merkitystä ja imagoarvoa. Venäjä on tehnyt mittavia investointeja kisojen edellä.

***

Retkeilyvaruste- ja vaatevalmistaja Patagonia on erikoistunut yhteiskunnallisiin kannanottoihin. Ekologisuudestaan tunnetun yhdysvaltalaisyrityksen toimitusjohtaja Rose Marcario ilmoitti Linkedinnissä, että yhtiö sulkee sen myymälöitä ja toimistoja, jotta työntekijät pääsisivät äänestämään lokakuussa pidettävissä Yhdysvaltojen välivaaleissä eli midterm-vaaleissa.

Äänestyspäivä on Patagonian työntekijöille palkallinen vapaapäivä. Marcario toivoo, että muut yhdysvaltalaisyritykset ottavat mallia Patagonian toiminnasta.

"Nyt teemme samoin ja rohkaisemme muitakin yrityksiä tekemään samoin. Yhdenkään amerikkalaisen ei pitäisi joutua valitsemaan palkan ja kansalaisvelvollisuuden välillä."

Patagonia tekee tempauksen nyt toistamiseen, sillä yhtiö sulki Yhdysvaltojen vuoden 2016 presidentinvaalien äänestyspäivänä kaikki myymälänsä sekä jakelu- ja asiakaspalvelukeskuksen.

Yhdysvalloissa pidetään kaksi vuotta presidentinvaalien jälkeen niin kutsutut välivaalit eli mid-term-vaalit, jossa valitaan edustajia kongressin ala- ja ylähuoneeseen eli edustajainhuoneeseen ja senaattiin.

Asiasta uutisoi Fast Company.

***

Muovin vastustaminen on nyt kuuma trendi. Yli viikko sitten Ikea ilmoitti luopuvansa muovipussien, pillien ja muiden kertakäyttöisten muovituotteiden käytöstä vuoteen 2020 mennessä.

Nyt pikaruokaketju McDonald's on ilmoittanut lopettavansa muovipillien käytön Irlannissa ja Isossa-Britanniassa, uutisoi BBC. Yhtiö kertoi asiasta myös tiedotteessaan. Hampurilaisravintolassa imetään limua imetään tulevaisuudessa paperipillien avulla.

BBC:n mukaan McDonald's käyttää 1,8 miljoonaa pilliä päivässä Isossa-Britanniassa.

Paperipillien käyttöä pilotoidaan syyskuusta alkaen. Paperipillit on tarkoitus ottaa käyttöön kaikissa Irlannin ja Ison-Britannian ravintoloissa ensi vuonna. Myös Belgian ravintolat testaavat muovipillin korvaajia. Testit laajenevat myöhemmin tänä vuonna useisiin muihin maihin.

***

Viime kuukausina kohujen keskiössä ajelehtinut Facebook on saanut todistaa myös suuren määrän henkilöstövaihdoksia kuluvan vuoden aikana. Viime viikolla kohujen yhteydessä monelle tutuksi tullut viestintäjohtaja Elliot Schrage ilmoitti jättävänsä tehtävänsä. Schrage ilmoitti asiasta virallisella Facebook-sivullaan julkaisemansa pitkän kirjoituksen kautta. Asiasta kertovat myös muun muassa The Telegraph ja Variety.

"Olen ylpeä siitä työstä, jonka olemme tehneet. Olen ylpeä siitä työstä, jota teemme. Ja kyllä, uskon, että matka sääntöjen luomiseksi tällä uudella aikakaudella on vain prosentin verran valmis. Haluan lopettaa sanomalla, kuinka kiitollinen olen mahdollisuudesta, jonka Mark (Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg) ja Sheryl (operatiivinen johtaja Sheryl Sandberg) tarjosivat minulle, kun liityin Facebookiin. Minulla on ollut mahdollisuus todistaa eturiviltä yhtä ihmiskunnan historian tärkeimmistä kehitysvaiheista ja olla itse mukana areenalla", Schrage kiittelee.

Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kiitti omassa vastauksessaan Schragea siitä, kuinka hän on ollut mukana hoitamassa sosiaalisen median jättiläiseksi nousseen yhtiön asioita sen kohdatessa suurimmat haasteensa tähän mennessä.

Schrage on ollut keskiössä selvittämässä muun muassa venäläisen yhteisön sekaantumista Yhdysvaltain presidentinvaaleihin Facebookissa julkaistujen mainossisältöjen kautta sekä Cambridge Analytican ja Facebookin yhteistä kohua, jossa suuri joukko Facebook-käyttäjiä sai huomata henkilötietojensa päätyneen luvatta kolmannen osapuolen käsiin.

"Olet ollut sitoutunut meidän missioomme joka hetkija olet aina nähnyt sen potentiaalin, joka seuraa siitä, kun ihmiset linkittyvät toisiinsa ja rakenatavat yhteisön", Zuckerberg sanoo.

Schrage jatkaa Facebookin neuvonantajana sillä aikaa, kun yhtiö valitsee hänelle seuraajan. Hän avustaa Facebookia jatkossa myös erityisten projektien yhteydessä. Schrage ilmoitti, ettei hänellä ole toistaiseksi selkeitä suunnitelmia tulevaisuudesta. "Aion aloittaa uuden luvun elämässäni", hän kiteyttää.

***

Pikaruokaketju Subway kasvoi Yhdysvalloissa vuosikymmenen alkupuolella kohisten. Viime vuodet ovat kuitenkin olleet vaikempia. Yksi osoitus tästä on ketjun päätös antaa franchise-yrittäjilleen mahdollisuus lopettaa aamiaistarjoilu. Asiasta kertoo AdAge.

Vuonna 2010 Subway aloitti Yhdysvalloissa aamiaisleipien tarjoilun ja aikaisti ravintoloiden aukeamisajaksi klo 7.00 aamulla. Noin viiden Yhdysvaltain dollarin hintaan saatavat aamiamisleivät eivät kuitenkaan ole nousseet odotetun kaltaiksiksi hittituotteiksi.

Markkinatutkija Field Agentin tuoreen tutkimusraportin mukaan 43 prosenttia ketjun asiakkaista ilmoitti, etteivät he syö aamiaista Subwayn ravintoloissa. Vastanneista 19 prosenttia ei ollut tietoisia siitä, että Subwaylla on ylipäätään aamiaskattaus tarjolla. Peräti 67 prosenttia ilmoitti, ettei aamiastarjoilun lopettaminen vaikuttaisi heidän kulutustottumuksiinsa millään tavoin.

Subway-ravintoloiden määrä nousi Yhdysvalloissa yli 27 000 vuoden 2015 aikana, mutta sen jälkeen määrä on kääntynyt laskuun. Ketju arvioi, että 500 ravintolaa voi sulkea ovensa kuluvan vuoden aikana. Lisäksi osa ravintoloista saattaa yhdistyä tai muuttaa uusiin tiloihin.

"Kilpailu aamiaiskattauksella on vaikeaa. Kulutuskäyttäytymisen muuttaminen aamiaisen aikaan, joka on erittäin rituaalinen, on paljon haastavampaa kuin useat ketjut odottavat sen olevan", Bloombergin analyytikko Jennifer Bartashus kertoo.

Kilpailu aamiaistarjonnassa on Yhdysvalloissa viime vuosina kiristynyt entisestään. Useat ketjut, kuten Taco Bell, Starbucks ja The Yum Brands ovat tehneet uusia avauksia aamiastarjonnassaan. Myös osa Subway-ravintoloista avaa jatkossakin ovensa varhain aamulla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö