Ulkomaat

Ville Perttula, Laura Kukkonen 16.4. 08:38

Mediakatsaus: Martin Sorrell astui alas, toimistopomojen palkkiot syynissä ja Facebook-mainonta ei ottanut kohusta osumaa

EPA
Martin Sorrell

Selvitys WPP:n perustajaan liittyvistä väärinkäytöksistä saatiin valmiiksi ja 73-vuotias Sir Martin Sorrell jätti paikkansa. M&M koostaa alkuviikosta kansainvälisissä lehdissä edellisellä viikolla eniten puhuttaneet aiheet.

Mainosalan suuryrityksen WPP:n perustaja ja pitkäaikainen toimitusjohtaja Sir Martin Sorrell on jättänyt paikkansa yhtiön johdossa lauantaina. Sorrellin lähtö liittyy selvitykseen, jonka yhtiön ulkopuolinen taho aloitti pari viikkoa sitten. Sorrellia epäillään asemansa väärinkäytöksistä.

33 vuotta yhtiön johdossa ollut, 73-vuotias Sorrell kertoi tiedotteessa, että hän kokee ratkaisun olevan paras yhtiölle, asiakkaille, osakkeenomistajille ja muille sidosryhmille.

"Perustajana voin sanoa, että WPP:ssä ei ole kyse vain elämästä tai kuolemasta. Se oli, on ja tulee olemaan vieläkin tärkeämpi", Sorrell kirjoitti lausunnossaan.

Asiasta kertovat muun muassa markkinointimaailmaa seuraavat AdAge ja Adweek.

Wall Street Journal kertoi tiistaina 3. huhtikuuta, että WPP selvittäisi, onko Sorrell käyttänyt vääriin tarkoituksiin yrityksen varoja ja käyttäytynyt epäsopivasti.

WPP julkisti nyt asiasta tiedotteen, jonka mukaan selvitys Sorrelliin kohdistuneista syytöksistä on valmistunut. WPP:n mukaan tutkinnassa ei selvinnyt väärinkäytöksiä, joiden suuruus olisi ollut yhtiön kannalta merkittävää. WPP:n mukaan Sorrellin lähtö ja palkkiot hoidetaan siten, että tämän katsotaan eläköityneen tehtävästään.

Sorrellin paikalle väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi nousee yhtiön hallituksen puheenjohtaja Roberto Quarta. WPP:n mukaan uuden toimitusjohtajan valinta halutaan hoitaa mahdollisimman nopeasti.

Sorrellin lähtö on saanut toimittajat puhumaan muutoksen tuulista koko alalla. The Guardian julisti Sorrellin lähdön merkitsevän yhden aikakauden loppua.

***

Toimistokonsernit Omnicom Group ja Interpublic Group kertoivat viime viikolla, miten paljon yhtiöiden toimitusjohtajat saavat palkkaa verrattuna konsernien työntekijöiden mediaanipalkkoihin. Asiasta uutisoi AdAge.

Omnicomin toimitusjohtaja John Wren tienaa vuodessa 596 kertaa Omnicomin työntekijän mediaanipalkan verran.

Omnicom tiedotti, että konsernin työntekijän vuotuinen mediaanipalkka oli viime vuonna hieman yli 40 000 dollaria, joka on noin 32 650 euroa. Ad Agen laskelmien mukaan John Wren tienasi viime vuonna hieman alle 23 miljoonaa dollaria, eli noin 18 miljoonaa euroa.

Mediaanipalkan laskennassa on huomioitu kaikki konsernin täysipäiväiset ja osa-aikaiset työntekijät Wreniä lukuun ottamatta. Laskuista puuttuivat myös Egyptissä, Kolumbiassa, Malesiassa, Meksikossa, Thaimaassa ja Ukrainassa työskentelevät työntekijät, joita on Omnicomin palveluksessa hieman alle 5 000.

IPG:n Michael Rothin tienestit olivat viime vuonna 264-kertaiset konsernin mediaanipalkkaan verrattuna. IPG:n mediaanipalkka oli hieman alle 64 000 dollaria eli noin 52 000 euroa.

Roth tienasi tällöin noin 16,9 miljoonaa dollaria, eli noin 13,7 miljoonaa euroa.

IPG:n laskelmissa otettiin huomioon kaikki täysipäiväiset, osa-aikaiset ja pätkätöiden tekijät.

”IPG uskoo, että palkkastrategioiden läpinäkyvyyden lisääminen on hyväksi”, IPG kertoi Ad Agelle.

Asiantuntijoiden mielestä palkkojen vertaaminen ei ole yksinkertaista. Palkkaukseen liittyvää konsultointia tekevän Pay Governancen osakas Joe Mallin huomauttaa, että kertoimet eivät ole suoraan verrattavissa eri yritysten kesken. Mallinin mukaan palkkojen suuruus voidaan laskea monella eri tavalla ja se monimutkaistaa yritysten välistä vertailua.

***

Cambridge Analytica -skandaali ei ole haitannut mainostajia tai ainakaan vaikutukset eivät näy vielä Facebook-mainonnan suosion laskussa.

The Drum uutisoi teknologiayritys 4C Insightsin laskeneen, että yritykset panostivat Facebook-mainontaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä 62 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Mainostajat panostivat Facebook-mainontaan kasvavissa määrin jopa viikolla 12, jolloin Cambridge Analytica -skandaali kävi kuumana. Panostukset kasvoivat seitsemästä prosentista 15 prosenttiin viikon aikana.

”Facebook-mainonnan kasvu on vahvaa negatiivisista otsikoista huolimatta. Koska GDPR tulee pian voimaan, brittimainostajat ovat tottuneet datan keräämiseen liittyviin asioihin”, 4C Insightsin markkinointipäällikkö Aaron Goldman toteaa.

***

Luottamus kolmansiin osapuoliin datan kerääjinä horjuu. Kuluttajat luottavat brändeihin, mutta eivät kolmansiin osapuoliin, selviää Vision Criticalin tekemästä selvityksestä.

Selvityksen mukaan 80,1 prosenttia vastaajista kertoi, että he voivat antaa tietonsa yritykselle mainosviestien personointia varten. Vain 16,7 prosenttia vastaajista oli valmis antamaan tietonsa kolmannelle osapuolelle. Asiasta uutisoi eMarketer.

Facebook kertoi maaliskuun loppupuolella, että se sulkee niin kutsutun partnerikategorian, jonka kautta ulkopuoliset yritykset pystyivät kohdentaa viestejä Facebookissa. Facebook sulki palvelun Cambridge Analytica -kohun jälkeen.

Huhtikuussa tehdyn gallup-kyselyn tulokset kertovat kasvavasta skeptisyydestä kolmansia osapuolia kohtaan. Kyselyyn vastasi noin 800 Facebookin käyttäjäää. Heistä 43 prosenttia oli erittäin huolissaan yksityisyydestään. He uskoivat kolmansien osapuolten uhkaavan heidän yksityisyyttään.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Sosiaalinen media

24.04.2018 17:31

Facebook pyytää pian hyväksymään uudet käyttöehdot – Tivi: Yhteen kohtaan tulee kiinnittää erityishuomiota

Facebook joutui keväällä melkoiseen pyöritykseen, kun ilmeni että palvelusta kerättyjä tietoja oli käytetty hämärän data-analytiikkafirman työkalun rakentamiseen. Kymmenien miljoonien ihmisten tietoja hyödyntävää työkalua käytettiin tiettävästi esimerkiksi Donald Trumpin vaalikampanjassa sekä Brexitiin johtaneessa kampanjassa.