Ulkomaat

Laura Kukkonen 19.2. 08:59

Mediakatsaus: Olympiarieha jatkuu, Fearless Girl -patsas pysyy ja Black Panther tuo muutoksen

Matt Kennedy

M&M koostaa maanantaisin kansainvälisissä lehdissä edellisellä viikolla eniten puhuttaneet aiheet.

Olympialaiset kiinnostavat koko maailmaa. Suomessa olympialaisten nettikatselua on jo jouduttu suitsimaan muun muassa Hämeenlinnassa. Lisäksi Talouselämä varoittaa, että kisojen liikakatselu työpaikalla voi johtaa irtisanomiseen.

Koska kisat kiinnostavat kansainvälistä yleisöä, niihin kohdistuu myös valtava kaupallinen kiinnostus. Mainostajat tietenkin osaavat käyttää tämän hyödykseen. Olympialaisten viralliset yhteistyökumppanit, kuten Toyota, ovat julkaisseet näyttäviä kampanjoita olympialaisten ympärillä.

Myös pienemmät brändit ovat koettaneet hyödyntää kisoja. Jamaikalainen olutmerkki Red Stripe pääsi julkisuuteen tarjoutumalla ostamaan maata edustavalle naisten rattikelkkailujoukkueelle uuden kelkan. Joukkueen alkuperäisen kelkan tie katkesi, kun valmentaja, saksalainen Sandra Kiriasis jäi syrjään joukkueesta. AdWeek tavoitteli Red Stripen edustajaa ja varmisti, että yhtiö on tosissaan ostamassa joukkueelle uutta kelkkaa.

Monia markkinoinnin ja median parissa työskenteleviä on hämmentänyt myös olympiakultaa voittaneen Shaun Whiten tapaus. The Independent nosti esiin tapauksen vuodelta 2016, jolloin Whitea syytettiin seksuaalisesta häirinnästä. Tapaus sovittiin oikeussalin ulkopuolella, mutta sen tulo julki on antanut erikoisen sävyn lumilautailijan menestykselle. Muuttavatko Whiten yhteistyökumppanit ja -brändit suhtautumistaan urheilijaan?

***

Mainosmaailmaakin innostaneesta Fearless Girl -patsaasta aiotaan tehdä pysyvä maamerkki. Monumentin lopullinen asettelu ei ole vielä täysin varmaa, vaan AdWeekin saamien tietojen siitä käydään neuvotteluja patsaan rakentaneen State Street Global Advisorsin ja New Yorkin kaupungin välillä.

Tyttöpatsas asetettiin alun perin uhmaamaan Charging Bull -härkäpatsasta. Nyt on todennäköistä, että tämä pari pysyy yhdessä jatkossakin. Neuvottelut koskevat lähteiden mukaan patsasparin sijaintia. Fearless Girl -patsaasta on tullut turistien suosima kohde Manhattanilla, joten tyttö ja härkä saatetaan joutua siirtämään liikenne- ja turvallisuusseikkojen vuoksi.

***

Marvel Studiosin uutuuselokuva Black Panther sai ensi-iltansa viime viikolla. Elokuva on saanut ulkomailla hyvin innostuneen vastaanoton. Bloombergin mukaan Marvelin emoyhtiö Disney on arvioinut, että Black Pantherin myynti nousi ensi-iltaviikonloppuna 192 miljoonaan dollariin. Elokuva on maanantaiaamuna Suomen Finnkinon katsotuimpien elokuvien listan sijalla kaksi.

Black Pantheria on kiitetty erityisesti siitä, että se tuo Hollywoodin tarjontaan moninaisuutta. Se on ensimmäinen Marvel-supersankarielokuva, jonka pääosaa esittää afroamerikkalainen näyttelijä. Black Pantherin roolissa nähdään Chadwick Boseman. Elokuvan näyttelijäkaarti koostuu muutenkin pääosin afroamerikkalaisista tekijöistä. Mukana ovat muun muassa Michael B. Jordan, Lupita Nyong'o ja Danai Gurira.

Ryan Cooglerin ohjaaman ja käsikirjoittaman elokuvan markkinointijulisteessa esiintyvät myös näyttelijät Andy Serkis ja Martin Freeman. Molemmat ovat tuttuja J.R.R. Tolkienin kirjoihin pohjautuvista Hobitti- ja Taru sormusten herrasta -elokuvista.

Hollywoodia ja sen suurinta palkintogaalaa, eli Oscareita on kritisoitu siitä, ettei karkeloissa näy esimerkiksi kulttuuritaustaltaan erilaisia ihmisiä tai tarpeeksi naisia. Black Pantheria pidetään yhtenä merkkinä muutoksesta. Tulevassa Oscar-gaalassa on myös parhaan ohjaajan ehdokkaiden joukossa naisohjaajan lisäksi afroamerikkalainen ja meksikolainen ohjaaja.

***

Pikaruokajätti McDonald's haluaa uudistaa ruokalistansa terveellisempään suuntaan Yhdysvalloissa. Yhtiö on kertonut, että kesäkuusta alkaen amerikkalaislapset eivät voi enää valita juustohampurilaista Happy Meal -ateriansa osaksi. Purilaisia on tietenkin mahdollista ostaa erikseen pyydettäessä, kertoo The Drum. Lisäksi juomavaihtoehtoihin aiotaan tuoda lisää terveellisiä vaihtoehtoja.

Muutoksen jälkeen, eli kesäkuusta alkaen Amerikassa myydyissä Happy Meal -aterioissa on energiaa enintään 600 kilokaloria.

Washington Post muistuttaa, että McDonald'sin tekemät muutokset eivät yhtäkkiä tee hampurilaisista tai kananugeteista terveysruokaa. Lehti kuitenkin kirjoittaa, että yhtiön suunnitelmat ovat käyneet terveysviranomaisten arvioinnissa, ja heidän mukaansa muutosten on mahdollista asteittain parantaa miljoonien lasten ruokavaliota. Samalla yhtiö haastaa muita pikaruokayhtiöitä tekemään samankaltaisia muutoksia.