Mediakatsaus

Sanna Pekkonen, Ville Perttula 12.3. 09:28

Mediakatsaus: Unilever säästi 30 prosenttia tuottamalla itse omat sisältönsä, musiikkilehti NME lopetti printin

Bloomberg News
Unileverin brändeihin kuuluu muun muassa saippuamerkki Dove.

M&M koostaa maanantaisin kansainvälisissä lehdissä edellisellä viikolla eniten puhuttaneet aiheet.

Yksi perinteinen printtilehti on joukosta poissa. Vuodesta 1952 julkaistu brittiläinen musiikkimedia NME eli New Musical Express ilmoitti viime viikolla lopettavansa printin julkaisun. Asiasta uutisoivat muun muassa Independent ja Guardian.

Viimeiseksi paperilehdeksi jäi viime viikon perjantaina julkaistu lehden numero. Lehti on nimensämukaisesti nostanut pinnalle uusia bändejä.

NME:tä julkaisevan Ison-Britannian Time Inc -konsernin musiikkimedioista vastaava johtaja Paul Cheal totesi Independentin mukaan, että printtilehden tuottaminen ei ollut enää kannattavaa. Vuodesta 2015 asti NME on ollut viikoittain ilmestyvä ilmaisjakelulehti, jota rahoitettiin mainosmyynnillä.

”Olemme saavuttaneet sen pisteen, jossa printtilehden tekeminen ei ole enää taloudellisesti kannattavaa. Keskitymme nyt kehittämään ja investoimaan verkkotoimintaamme”, Cheal kertoo Independentille.

NME:n huomio keskittyy nyt lehden verkkosivujen, lippupalvelun, uuden musiikin kauppittelupalvelun PledgeMusicin ja kahden uuden radiokanavan kehittämiseen.

***

Unileverin viime kuussa julkaistusta vuosikertomuksesta selviää, että kuluttajatuotteita valmistava yhtiö säästi 30 prosenttia markkinointikuluissa vähentämällä ulkoisten toimistojen palveluiden käyttöä. Asiasta uutisoi Adweek.

Kuluttajatuotteita valmistavalla Unileverillä on 12 maassa yhteensä 17 U-Studio-nimistä, omaa sisältötoimistoa. Ketju perustettiin kaksi vuotta sitten. Unilever ei ole kertonut julkisuuteen, mitä U-Studio tarkalleen tekee.

Ulkoisesta mainostekemisestä säästäminen ei ole ihme, sillä Unileverillä on meneillään iso säästöohjelma. Yhtiö julkisti viime vuonna, että se karsii puolet sen käyttämistä toimistoista, myös 40 prosenttia konsulttitoimistoista sai mennä. Tieto Unileverin säästötoimenpiteistä painoi maailman suurimman mainostoimistoketjun WPP:n pörssikurssin laskuun. WPP on Unileverin iso markkinointikumppani.

Adweekin mukaan isot mainostajat ovat leikanneet mainosbudjettejaan. Esimerkiksi Procter & Gamble kertoi heinäkuussa, että se on leikannut yli 81–114 miljoonaa euroa sen mainosbudjetista bränditurvallisuushuolien vuoksi. Procter & Gamble myös kertoi, että se on vähentänyt ulkoisten toimistojen käyttöä.

Adweekin mukaan myös Applen omistama kuulokkeita valmistava Beats Electronics satsaa in-house-tekemiseen.

Unilever on maailman toiseksi suurin mainostaja, joka käytti viime vuonna 7,7 miljardia euroa markkinointiin. Unileverin tuotteita ovat muun muassa Dove ja Persil. Helmikuussa Unilever uhkasi vetää mainoksensa pois Googlesta ja Facebookista.

***

Yhdysvaltain eniten presidentti Barack Obama hieroo New York Timesin mukaan suoratoistopalvelu Netflixin kanssa sopimusta ohjelmasarjasta, joka kertoo inspiroivia tarinoita.

NYTin tietojen mukaan yksi mahdollisista ohjelmaformaateista olisi keskusteluohjelma, jossa Obama johtaisi keskustelua hänen presidenttikautensa tärkeistä aiheista, kuten ilmastonmuutoksesta ja terveydenhuollosta.

Toinen vaihtoehto taas olisi Obaman vaimon Michelle Obaman ohjelma, jossa puhuttaisiin esimerkiksi ravintoaiheista. Mahdollista voisi olla myös se, että Obamat voisivat suositella joitakin Netflixin sisältöjä, jotka vastaavat heidän arvojaan ja ajatusmaailmaansa.

NYT huomauttaa, että mahdolliset ohjelmat antaisivat Obamalle keinon tavoittaa laaja yleisö, myös poliittisesta näkökulmasta. NYTin lähteiden mukaan Obaman ohjelman tarkoitus ei ole vastata maan nykyisen presidentin Donald Trumpin tai hänen tukijoiden kritiikkiin esimerkiksi Obamaa itseään tai hänen hallintokaudellaan tehtyjä päätöksiä kohtaan.

Tiettävästi Obama saisi Netflixin kanssa tehtävistä ohjelmista palkkaa. Summa ei kuitenkaan ole tiedossa.

Myös Apple ja Amazon ovat NYTin mukaan olleet halukkaita nappaamaan Obaman suoratoistopalveluihinsa.

Kilpailijoista Lucasfilm ehti kuitenkin julkistamaan samana päivänä NYTin uutisen kanssa tiedon, että se aikoo tuottaa näytellyn Star Wars -sarjan Disneyn omaan suoratoistopalveluun. Disney on kertonut vetävänsä sisältönsä pois Netflixistä, kun keskittyy oman suoratoistopalvelunsa kasvattamiseen.

Sarjan tuottaa ja käsikirjoittaa tuottaja ja näyttelijä Jon Favreau, joka on nähty myös Star Wars -elokuvissa.

***

Maailmalla on nähty tämän vuoden puolella useita elokuvatrailereiksi naamioituja mainoksia. Super Bowlissa Australian matkailuvirasto markkinoi koalien ja kenguruiden maata Crocodile Dundee -klassikkoelokuvan jatko-osalta näyttävällä mainoksella.

Myös Taco Bell teki elokuvan trailerilta näyttävän mainoksen muutamaa viikkoa myöhemmin, kun pikaruokaketju kertoi lisänneensä ranskalaiset ruokalistalleen. Web of Fries -huijauselokuvalle tehtiin jopa oma artikkeli IMDB-elokuvasivustolle.

Adweek kysyi alan asiantuntijoilta, miksi mainokset eivät ole rehellisesti mainoksia, vaan elokuvallisuudella leikittely näyttää olevan uusi trendi.

Red Interactive -toimiston toimitusjohtaja Nick Phelps arvioi, että ihmiset saattavat samastua enemmän elokuviin kuin perinteisiin mainoskampanjoihin.

"Harvat asiat herättävät yhtä paljon intohimoja kuin elokuvat. Siksi on järkevää käyttää niitä brändin eduksi", Phelps sanoo Adweekille.

Elevenin luova johtaja Mike McKay arvelee, että kuluttajat kaipaavat tällaista yhteyttä brändeihin:

"Nämä yhtiöt nauravat itselleen. Kun markkinointi on täynnä liian suuria lupauksia ja brändit pitävät itseään hyvin suuressa arvossa, tällainen rehellinen lähestymistapa on yleisölle raikas tuulahdus."

United Entertainmentin toimitusjohtaja Jarrod Moses kuitenkin varoittaa, ettei lähestymistapa sovi välttämättä esimerkiksi pankeille tai apteekeille.

***

Snapchatin emoyhtiö Snap aiheutti viime viikolla kohun, kun paljastui, että yhtiö on kaikessa hiljaisuudessa suunnitellut yli 120 insinöörin irtisanomista tasapainottaakseen taloustilannettaan. Asia paljastui, kun Snapin sisäinen muistio vuoti julkisuuteen. Muistion on julkaissut muun muassa Ad Age.

Irtisanomisilla Snap haluaa parantaa tehokkuuttaan ja tuottavuutaan. Snap on kärvistellyt vaikeuksissa sen jälkeen, kun yhtiö listautui pörssiin vuosi sitten. Etenkin Snapin mainostuotot ovat kehittyneet heikommin, kuin yhtiöltä on odotettu. Snapchatiin onkin viime aikoina tuotu paljon uusia sovelluksia mainostajille. Vaikeudet eivät kuitenkaan vaikuta olevan ohi.

Kokonaisuudessaan Snapilla on yli 3 000 työntekijää.