Media

M&M 8.12.2017 12:36 päivitetty 8.12.2017 13:19

Medialiitto: Toimialan liikevaihto jäämässä edeltävän vuoden tasolle

Outi Sonkamuotka

Medialiiton tuoreen ennusteen mukaan mediatoimialan liikevaihto supistui voden kolmannella neljänneksellä 2,3 prosenttia.

Mediatoimialan liikevaihto jäänee tänä vuonna edeltävän vuoden tasolle, arvioi Medialiitto julkistamassaan Mediatalouskatsauksessa.

Medialiiton ekonomisti Elias Erämajan mukaan ala kasvoi neljänä peräkkäisenä neljänneksenä, mutta nyt kasvu on taittunut.

"Digitaaliset mediakanavat sekä radiotoiminta kuitenkin kasvavat hyvää vauhtia edelleen", Erämaja toteaa Medialiiton tiedotteessa.

Heinä-syyskuussa sanomalehtien mainonnan arvo väheni 7 prosenttia ja aikakauslehtien 3 prosenttia edeltävästä vuodesta (Kantar TNS). Sosiaalisen median mainospanostukset kasvoivat vastaavana aikana 39 prosenttia.

Kustannustoiminnan liikevaihto supistui vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä 2,8 prosenttia. Viime vuoden kesästä jatkunut loiva kasvu pysähtyi ohjelmistojen kustantamisen vahvasta kasvusta huolimatta. Kirjojen ja lehtien kustantamisen henkilöstömäärän lasku jatkui edelleen. Viimeksi toimialan henkilöstömäärä on kasvanut vuonna 2012.

Kansantalouden elpyminen näyttäisi Medialiiton mukaan korkeintaan hidastaneen printin laskevaa markkinaa, eikä digitaalisen tulovirran kasvunopeus riitä sitä vielä kompensoimaan.

Medialiiton mukaan osa yrityksistä on päässyt pahimman yli sopeuttamalla toimintaansa laskeviin markkinoihin keventämällä kulurakennettaan. Toisaalta osa yrityksistä on myös onnistunut kerryttämään uutta kasvua erilaisista ei-journalistisista digipalveluista.

Painoalan liikevaihto supistui vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä 4,1 prosenttia ja myynnin volyymi vastaavasti 1,5 prosenttia. Alan tuotanto-odotukset ovat vuoden aikana parantuneet, mikä on näkynyt kotimaan myynnin elpymisenä.

Vienti kuitenkin sakkaa edelleen. Tammi-elokuussa vientiliikevaihto on laskenut 21,7 prosenttia edeltävästä vuodesta, kun kotimaan myynnissä laskua on kertynyt vain 0,2 prosenttia. Vientitilauskirjojen perusteella viennin hurja lasku näyttää Medialiiton mukaan myös jatkuvan.

Radio- ja televisiotoiminnan liikevaihto kasvoi vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä 3,8 prosenttia. Radion mainosmyynti kasvoi vastaavana aikana 7 prosenttia ja television mainosmyynti laski 3 prosenttia. Radion kasvun odotetaan edelleen jatkuvan.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö