Mediamainonta

Aleksi Ylä-Anttila 23.5. 08:40

Mediamainonnan määrä laski reippaasti huhtikuussa – Elokuvamainonta ja finanssiala harvoja valopilkkuja

Colourbox

Mainonnan määrä laski huhtikuussa -8,0 % vuoden 2017 huhtikuuhun verrattuna.

Mainospanostukset kasvoivat huhtikuussa eniten radio- ja elokuvamainonnassa sekä verkkomainonnassa.  Radiomainonnan mainospanostukset kasvoivat 10 prosenttia, elokuvamainonnan 14,5 prosenttia ja verkkomainonnan 7,2 prosenttia.

Verkkomainonnassa suurin kasvu nähtiin natiivimainonnassa (+36,6 prosenttia). Myös display-mainonnan (+10,9 prosenttia) ja luokitellun mainonnan (+11,5 prosenttia) mainospanostukset olivat selvässä kasvussa.

Muiden medioiden mainospanostukset vähenivät huhtikuussa vuoden takaiseen nähden. Painettujen sanomalehtien mainonta laski peräti -21,6 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen.

Painettujen aikakauslehtien mainospanostukset laskivat -12,8 prosenttia ja ulkomainonnan panostukset -8,4 prosenttia.

Mediamainontaansa lisäsivät huhtikuussa erityisesti finanssialan (+38,6 prosenttia), pukeutumisen (+31,2 prosenttia)  ja telepalveluiden (+9,4 prosenttia) mainostajat. Työpaikkailmoittelu kasvoi 3,5 % edelliseen vuoteen verrattuna. Eniten mainonnan määrä laski öljy- ja energiayhtiöillä sekä vähittäiskaupan toimialalla.

Merkkimainonta laski -6,7 prosenttia ja luokiteltu ilmoittelu -3,4 prosenttia. Vähittäiskaupan mainonta laski peräti -14,7 prosenttia vuoden 2017 huhtikuuhun verrattuna.

Tiedot perustuvat Kantar TNS Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan. Mainospanostuslukujen laskennassa on käytetty vertailukelpoista mediavalikoimaa.

Toukokuun 2018 tiedot raportoidaan viikolla 25.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö