Mediamainonta

Ville Perttula 10.6. 09:36 päivitetty 10.6. 09:38

Mediamainonta alamäessä vuoden ensimmäisellä neljänneksellä

Outdoor Finland
Ulkomainonta on ollut viime aikojen kestokasvaja. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä se kasvoi 18,1 prosenttia.

Mainostajat käyttivät vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 266 miljoonaa euroa mediamainontaan.

Mediamainonnan määrä laski -1,5 prosenttia tammi-maaliskuussa verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Mainostajat käyttivät mediamainontaan alkuvuoden aikana 208 miljoonaa euroa. Kun mainoskakkuun lisätään mainostajien haku-, Facebook- ja Youtube-panostukset, mediamainonnan määrä oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 266 miljoonaa euroa. Investoinnit laskivat -0,5 prosenttia vuoden 2018 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.

Alkuvuoden kasvajia olivat elokuva-, ulko-,radio- ja verkkomainonta. Kantar TNS:n mukaan suurimmat mainostajat olivat K-Citymarket, Lidl, Veikkaus, Valio ja K-Supermarket.

Tiedot perustuvat Kantarin Ad Intelligencen vertailukelpoisella mediavalikoimalla toteutettuun mediaseurantaan. Some-mainonnan tiedot ovat IAB Finlandin keräämiä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö