Mainonnan määrä väheni elokuussa 2,0 prosenttia vuoden 2018 elokuuhun verrattuna. Kasvua oli ainoastaan radio-, ulko- ja verkkomainonnassa. Muissa mediaryhmissä mainonnan määrä väheni.

Ulkomainonnan määrä kasvoi 37,6 prosenttia, verkkomediamainonnan määrä 6,4 prosenttia ja radiomainonnan määrä 3,3 prosenttia. Eniten, 19,9 prosenttia, väheni elokuvamainonta.

Mediamainontaansa lisäsivät elokuussa erityisesti öljy- ja energiayhtiöiden, kosmetiikan, telepalveluiden sekä lääkkeiden mainostajat. Eniten väheni pukeutumisen, moottoriajoneuvojen, finanssialan sekä matkailun ja liikenteen mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni elokuussa 9,2 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Vähittäiskaupan mainonta väheni 3,9 prosenttia, merkkimainonta 1,5 prosenttia ja luokiteltu ilmoittelu 1,1 prosenttia vuoden 2018 elokuuhun verrattuna.

Mainospanostuslukujen laskennassa on käytetty vertailukelpoista mediavalikoimaa. Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen jatkuvassa kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden mittaukseen.