Markkinointiviestintäyhtiö Dentsu Aegis Networkin mukaan digitaalinen media nousee suurimmaksi mediaryhmäksi Suomessa vuoden 2018 aikana.

Suomessa sanomalehtimainonta on pysynyt pitkään suurimpana mediaryhmänä. Vuonna 2018 digitaaliset kanavat nousevat suurimmaksi mediaryhmäksi. Arvio perustuu Dentsu Aegis Networkin 59:stä maasta keräämään Ad Spend -raporttiin.

Arvion mukaan sanomalehtimainontaan käytetään ensi vuonna 353 miljoonaa auroa, kun taas digitaaliseen mainontaan panostetaan 354 miljoonan euron verran. Yhtiön arvioi, että tänä vuonna digitaaliseen mainontaan käytetään 334 miljoonaa euroa.

Muutos on osa maailmanlaajuista trendiä. Yhtiö arvioi, että kaikki digitaaliset kanavat eli hakukoneet, sosiaalinen media, display-mainonta sekä video, ohittavat televisiomainonnan ensi vuonna. Digikanavien osuus on arvion mukaan maailmanlaajuisesti 37,6 prosenttia, eli noin 199 miljardia euroa. Televisio jää 35,9 prosenttiin kaikesta markkinointirahasta.

"Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu teknologian edistyessä ja datan lisääntyessä. Voittajiksi nousevat he, jotka parhaiten onnistuvat muokkaamaan liiketoimintansa vastaamaan uusia tarpeita. Digitaalisten kanavien nouseminen suurimmaksi mediaryhmäksi, sekä Suomessa että maailmalla, on hyvä osoitus siitä, että olemme menossa oikeaan suuntaan", kertoo Dentsu Aegis Networkin chief operating officer Kenneth Blomster tiedotteessa.

Vuonna 2017 mainosmarkkina pysyy vielä miinuksella 2,5 prosenttia. Suomessa mediamainonnan määrä ei ole seurannut viime vuosina enää BKT:n kasvua, ja varsinkin tv-mainonnan lasku painaa vuonna 2017 mediamarkkinaa pakkaselle.

"Suomen mediamarkkinat ovat olleet alavireisiä vuodesta 2012 lähtien, kun taas muissa Pohjoismaissa kasvu on ollut selkeästi pirteämpää", kertoo Dentsu Aegis Networkin trading director Kristoffer Keihäri.

Dentsu Aegis Networkin Suomen arvio mediamainonnan määrästä vuonna 2017 on pienemmällä tasolla kuin vuonna 2005 eli noin reilut 1,14 miljardia euroa. Käänne on kuitenkin odotettavissa vuonna 2018, kun kasvua ennustetaan 1,2 prosenttia.

"Mikäli talous jatkuu noususuhdanteessa, vuoden 2018 on odotettavissa pientä kasvua mediamainonnallekin. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että digitaalisen ja TV-mainonnan määrät kasvavat paremmin kuin tänä keväänä", Keihäri kertoo.

Dentsu Aegis Networkin mukaan mediamarkkinoiden tilanne parantuu, ja yhtiön arvioi maailmanlaajuiseksi kasvuksi 4,3 prosenttia. Vaikutusta on sekä talviolympialaisilla Etelä-Koreassa, että jalkapallon MM-kisoilla Venäjällä. Yhdysvalloissa kasvua ajaa myös marraskuussa 2018 pidettävät kongressivaalit.