Sisältömarkkinointi

Elina Hakola 30.10.2014 12:19 päivitetty 4.2.2016 10:47

"Mediatalot ovat myyneet sata vuotta palstatilaa" - Blogimainonta kaipaa uusia muotoja

Blogaajat ja mainostajat tarvitsisivat käsikirjan sisältöyhteistyön tekemiseen.

”Se aika, että ’kerro mun tuotteesta blogissasi’, meni jo. Älä tee sitä itsellesi mainostajana tai bloggaajalle. Bisnes tehdään muualla”, Cosmopolitan-lehden päätoimittaja Miina Lange täräyttää.

Lange oli yhtenä paneelikeskustelijoista viestintä- ja markkiniontitoimisto Myyn järjestämässä tilaisuudessa, jonka aiheena oli bloggaamisen etiikka. Etiikan lisäksi bloggaamisessa puhutti myös sisältömarkkinointi.

Sisältömarkkinoinnin muodot muuttuvat koko ajan, ja yritysten lisäksi bloggaajien huomiosta kilpailevat mediatalot sekä markkinointi- ja viestintätoimistot. Arvokkaiden kohderyhmien huomiosta ollaan valmiita maksamaan.

Vastavuoroisesti bloggaajat tarvitsevat mainostajakumppaneita elantonsa tekemiseen. Käytännöt ovat kuitenkin osittain hukassa puolin ja toisin.

”Bloggaajan tehtävä on tarjota engagementia. He ovat asiantuntijoita ja konsultteja, jotka ansaitsevat kunnon korvauksen työstään. Ruotsissa menestyneimmät muotibloggaajat eivät tee rahaa myymällä blogipostauksiaan vaan he suunnittelevat mallistoja yhteistyössä muotitalojen kanssa ja ovat esillä tapahtumissa”, Lange kertoo.

Pupulandia-blogin kirjoittaja Jenni Rotonen on huomannut saman ilmiön yhteistyön siirtymisestä blogitekstien ulkopuolelle.

”Kun itse tekee tätä ammattimaisesti, toivoisin, että yhteistyö menisi myös mainostajien puolelta ammattimaisemmaksi. Sampoopulloilla ei makseta vuokraa”, Rotonen sanoo.

Nyt sisältömarkkinoinnin kenttää hämmentävät vlogit ja tubettajat. Juuri, kun mainostajat ovat oppineet ostamaan mainostilaa blogeista, kuluttajat siirtyvätkin Youtubeen. Mainostajan ja mainostilan myyjän pitää keksiä jatkuvasti uusia markkinointiviestinnän tapoja.

”Mediatalot ovat myyneet sata vuotta palstatilaa. Nyt on keksittävä uusia tapoja. Mainostilojen myyjien on voitava keskustella verkkomainonnan mittareista mainostajan kanssa läpinäkyvästi”, Miina Lange sanoo.

Kuka keksisi säännöt

Sisältöjen kaupallistuessa blogeissa esiintyvä markkinointi herättää kysymyksiä piilomainonnasta ja vastuusta. Bloggaamisen etiikasta pro gradu -työnsä kirjoittanut Viestintä- ja markkinointitoimisto Myyn tuottaja Salla Kääriäinen peräänkuuluttaa bloggaajille sääntöjä, mielellään bloggaajien itsensä laatimia.

Yhteisten sääntöjen puuttuessa bloggaajat toimivat kukin omalla tavallaan. Siksi bloggaajien yhteistyökuvioista on kiinnostunut myös kuluttajavirasto ja verottaja.

”Bloggaajien keskuudessa vallitsee vahva yksimielisyys siitä, ettei bloggaamista saa rajoittaa heidän itsensä lisäksi mikään muu taho. Kukaan ei bloggaa tyhjiössä, vaan on vuorovaikutuksessa lukijoiden, toisten bloggaajien, blogiportaalin ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Nämä vaikuttavat osaltaan blogien sisältöön, halusi kirjoittaja sitä tai ei”, Kääriäinen sanoo.

Todellisuudessa bloggaajat eivät ole niin vapaita kirjoittajia, kuin he ehkä haluaisivat ajatella olevansa. Yhteistyökumppaneiden kanssa sovittaan näkökulmista ja käytettävistä valokuvista hyvinkin pitkälle. Sitäkään bloggaajat eivät aina kehtaa sanoa, jos yhteistyökumppanin tuote ei miellytäkään.

”Bloggaajat ovat riippuvaisia yhteistyökumppaneistaan”, Kääriäinen sanoo.

Bloggaaja Jenni Rotonen myöntää, että blogitekstien sisällöistä keskustellaan yhteistyökumppaneiden kanssa, mutta kukaan ei sanele, mitä saa tai ei saa kirjoittaa.

”Olen myös jättänyt kirjoittamatta yhdestä teknisestä laitteesta, joka ei vastannut odotuksiani, eikä toiminut niin kuin oli luvattu. Mainostaja ymmärsi päätökseni hyvin”, Rotonen kertoo.

Bloggaajille yhteisistä säänöistä Rotonen on kahtalaista mieltä. Toisaalta niitä tarvitaan, mutta tiukin tuomari on lukija.

”Säännöstö on tarpeen ainakin isoille blogeille. Nyt kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa. Merkittävimmät valvovat tahot ovat kuitenkin lukijat ja muut bloggaajat”, Rotonen sanoo.