Sanoma ja Alma Media kertoivat tiistaina Alma Median alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan myymisestä Sanomalle. Yrityskaupassa Sanomalle siirtyvät Aamulehteä ja Satakunnan Kansaa sekä kolmeatoista pienempää lehteä kustantava Alma Media Kustannus Oy sekä painotalo Alma Manu Oy.

Mediatoimisto Dagmarin toimitusjohtajan Krista Elopuron ensivaikutelma kaupasta on, ettei se vaikuta suuresti mediatilan ostamiseen, mutta kasvattaa Sanoman omistamaa datamäärää entisestään.

”Se, mihin tämä saattaa vaikuttaa isosti, on, että Sanomasta tulee valtavan ison datapoolin omistaja”, Elopuro sanoo M&M:lle.

Sanomasta siis tulee myös datakumppanuuksien markkinoilla vielä nykyistäkin suurempi peluri.

”Tämä on spekulaatiota, mutta iso muutos saattaa liittyä siihen, että Sanoma pystyy tarjoamaan tämän kaupan jälkeen aika isoa datapoolia suomalaisista. Markkinointi menee yhä personoidumpaan ja kohdennetumpaan suuntaan, joten sillä voi olla iso vaikutus”, Elopuro sanoo.

Sanoma saa kaupassa lisää kirjautuneita käyttäjiä, eli kuluttajia, joiden data on kauppaan asti Alma Median hallussa.

Media-alan konsolidoitumista eli aiempaa suuremmiksi kokonaisuuksiksi yhdistymistä on tapahtunut muuallakin, ja Suomessa myös Keskisuomalainen on haalinut omistukseensa lisää lehtiä.

”Maailmallakin isot mediatalot konsolidoituvat ja se on business as usual, ei tässä siinä mielessä ole mitään ihmeellistä”, Elopuro sanoo.

Entä vaikuttaako Sanoman asemaa sanomalehtimarkkinoilla entisestään vahvistava kauppa mainostilan hintaan?

”Se jää nähtäväksi. Toisaalta kilpailu ei tule pelkästään Suomesta. Aina mainostajilla on vaihtoehtoja. En usko, että kauppa tulee kauheasti hinnoitteluunkaan vaikuttamaan, markkina on sen verran kilpailtu”, Elopuro arvelee.

Mediatoimisto ToinenPHD:n toimitusjohtaja Heidi Husso kertoo, ettei hänkään näe kaupan nostavan hintoja tai muuten vaikuttavan mainostajan näkökulmasta ainakaan kielteisesti.

”Mainostajan näkökulmasta nopeita muutoksia tuskin on odotettavissa. Pidemmällä aikavälillä Sanomalle tulee synergiaetua, ja asiakkaan näkökulmasta ostot voivat joissakin tapauksissa helpottua tavoittavuuden näkökulmasta. Ehkä Aamulehti ja Satakunnan Kansa voivat pitkällä aikavälillä hyötyä vaikka Hesarin digitaalisesta teknologiasta ja käytänteistä”, Husso sanoo M&M:lle.

Husson mukaan kauppa oli odotettavissa.

”Kansainvälisessä mittakaavassa tällaisten kauppojen on oikeastaan pakkokin toteutua, jotta pystytään taistelemaan mukana kansainvälisessä bisneksessä. Markkinaa pyritään pelastamaan keskittämällä ja laajentamalla.”

Husson mielestä on myös mielenkiintoista nähdä, millainen on Oikotien tulevaisuus.

Sanoma kertoi eilen Alma Median alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan ostamisen lisäksi aikovansa myös ”arvioida strategisia vaihtoehtoja” omistamalleen Oikotie Oy:lle. Liiketoiminnan myyminen on yksi mahdollisista lopputuloksista.

Sanoman mukaan arviointi on Sanoma Media Finlandin journalismiin, viihteeseen ja B2B-markkinointiratkaisuihin keskittyvän strategian mukainen toimenpide. Oikotie on Suomen suurin työpaikkojen ja asuntojen markkinapaikka verkossa. Yhtiöön kuuluvat myös rakentamiseen ja remontointiin keskittyvä sivusto rakentaja.fi sekä sähkösopimusten vertailusivusto sähkövertailu.fi.

Sanoma kertoo tiedottavansa Oikotien tulevaisuudesta saatuaan arvioinnin päätökseen.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.