Mehiläisen lapsiperheille suunnattu Muumi-teemainen mainoskampanja hyödyntää AR:n eli lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia. Kampanjan mainoksista voi Arilyn-sovelluksen kautta seurata neljää eri Muumiperheen tarinaa älypuhelimella. Kampanjan tuottaa VR-studio Zoan.

Miksi Mehiläinen halusi hyödyntää lisättyä todellisuutta uudessa kampanjassaan, markkinoinnin projektipäällikkö Mirella Girs?

”Lisätyn todellisuuden myötä pystymme tuomaan huomioarvoa omalle tekemisellemme ja sen lisäksi tuottamaan uusia tarinoita Muumien kanssa. Näiden tarinoiden kautta voimme viihdyttää lapsia silloin, kun he esimerkiksi odottavat lääkärille pääsyä tai edessä on mahdollisesti jollain lailla pelottava tilanne, jossa on keksittävä luovia ratkaisuja pelon lieventämiseksi.”

Kuinka lapset ja vanhemmat pääsevät sukeltamaan Muumien maailmaan käytännössä?

”Olemme yhdessä rakentaneet neljä eri Muumi-tarinaa, joita varten on luotu erilaiset trigger-kuvat. Kun nämä kuvat skannaa Arilyn in kehittämällä sovelluksella, se mahdollistaa sukelluksen Muumilaaksoon niin, että lisätyn todellisuuden elementit tulevat käyttöön. Tarinoihin voi puhelimen kautta uppoutua vastanoton ohella myös kotona.”

Miksi Mehiläisen valinta kohdistui juuri Muumeihin?

”Mehiläinen ja Moomin Characters solmivat helmikuussa pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen. Katsoimme, että pystymme yhdistämään Lasten Mehiläisen ja Muumien tarinoita hyvin ja puhuttelemaan lapsiperheitä erilaisissa sairauksiin ja terveyteen liittyvissä asioissa. Muumeilta löytyy tähän hyvin sopivia teemoja ja ne tuovat tuttuina hahmoina mukavasti tukea ja turvaa jo sillä, että ovat esillä vastaanotossa. Olemme maksaneet Moomin Charactersille lisenssimaksun, mutta tätä summaa emme kerro julkisuuteen.”

Minkälainen projekti tämä on ollut luoville tekijöille, Zoanin CMO & Partner Laura Ala?

”Kuvien piirtäjinä ovat toimineet Sami ja Riina Kaarla, jotka piirtävät myös Muumi-kirjoja. Meidän tehtävämme on ollut miettiä, miten nämä kuvat saadaan toimimaan animoidusti ja siten, että ne sopivat saumattomasti osaksi Mehiläisen tarinaa. Tämä on ollut ihana projekti. Muumit sopivat mainiosti Lasten Mehiläisen maailmaan ja pystymme nyt tuomaan tutut hahmot esille uudessa mediassa. Uskomme, että tämä konsepti toimii hyvin ja puhuttelee lapsiperheitä.”

Juttu on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 10/2019.