Media

M&M 16.7.2015 15:16 päivitetty 4.2.2016 10:58

Melkein 90 % suomalaisista ei usko lukemiinsa uutisiin - Kyselytutkimus: Klikkijournalismi murentaa uskottavuutta

Alma Median teettämään kyselytutkimukseen vastanneista vain alle kuusi prosenttia luottaa kaikkeen uutisointiin.

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan noin 89 prosenttia suomalaisista ei usko kaikkiin lukemiinsa uutisiin. Suomalaiset ovat huolissaan uutisoinnin laadusta eivätkä sen vuoksi luota kaikkiin uutisiin.

Alma Median teettämässä kyselytutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten mediakuluttajien asenteita ja mielipiteitä mediakanavien luotettavuudesta ja uutisten uskottavuudesta. Verkkopaneelikyselyn toteutti tutkimusyhtiö Cint. Kesäkuussa tehtyyn kyselyyn vastasi 1036 iältään 15–70-vuotiasta suomalaista.

Kyselyyn vastanneista vain vajaa kuusi prosenttia kertoi luottavansa kaikkeen uutisointiin.

Alma Median mukaan kouluissa opetettu medialukutaito ja lähdekritiikki selittävät osaltaan tulosta. Median viihteellistyminen, sen puolueellisuuden lisääntyminen ja kiihtyvästä julkaisutahdista johtuvat mahdolliset asiavirheet sekä kiristyvä kilpailu lukijoista huolestuttavat myös lukijoita.

Epäluottamusta uutisoinnissa lisää vastaajien mielestä "klikkijournalismi", jossa uutisen tärkeyttä ja onnistumista mitataan sen saamilla klikkauksilla. Lukijoita houkutellaan kärjistetyillä ja jopa harhaanjohtavilla otsikoilla, sanovat kyselyyn vastanneet.

Vastaajien mielestä luotettavimmat uutislähteet ovat tv-uutiset ja sanomalehdet. Sosiaalisessa mediassa jaettuihin uutisiin luotetaan vähiten.

Uutisesta tekee vastaajien mielestä epäilyttävän erityisesti epäuskottava sisältö (51 prosenttia vastaajista), lähteiden epäuskottavuus tai puuttuminen (45 prosenttia), median epäluotettavuus (39 prosenttia), asiavirhe tekstissä (36 prosenttia) ja huonosti kirjoitettu teksti (29 prosenttia).

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö