Toimistot

Maarit Alkula 18.6. 14:07

Mellakka Helsinki jättää toimistomääritelmät pois ja laajentaa markkinointiviestintään

Mellakka Helsinki
Vivan Daaboul

Toimisto nimitti Vivan Daaboulin tuotteistamaan kokonaisvaltaista tarjontaa.

Aiemmin viestintään, pr:ään, sosiaaliseen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin keskittynyt Mellakka Helsinki laajentaa toimintaansa myös markkinointiviestintään.

”Viestintää, markkinointia, sisältömarkkinointia, sosiaalista mediaa ja vaikuttajamarkkinointia tehdään aivan liian erillään toisistaan, mikä hankaloittaa asiakkaan tavoitteisiin pääsemistä. Olemme kutsuneet itseämme pr- ja viestintätoimistoksi, mutta nyt luovumme toimistotitteleistä, koska ne eivät kuvaa tarpeeksi laajasti saati sitten tarkasti sitä, mitä teemme”, Mellakka Helsingin toimitusjohtaja Santtu Parkkonen sanoo.

Parkkonen kertoo, että ajatus on ollut mielessä pitkään.

”Olemme pitkään miettineet, mikä olemme. Minua on häirinnyt se, ettei pr- ja viestintätoimisto määritelmänä oikein kuvaa toimintatapaamme. Teemme paljon yhteistyötä vaikuttajien kanssa, eikä pr- ja viestintätoimisto kata esimerkiksi tätä. Teemme myös paljon tapahtumaviestintää ja siihen liittyvää somen yhteisömanagerointia ja sisällöntuotantoa, eikä sekään oikein istu pr- ja viestintätoimiston määritelmään”, Parkkonen sanoo.

Parkkosen mukaan ala on muuttunut paljon.

”Meillä on kokonaisvaltainen käsitys siitä, että asiakkaan pitää saada viestinsä kuuluviin, ja siihen on paljon erilaisia tapoja. Ei ole vain yhtä ratkaisua, vaan valtava nippu, josta valitaan kulloinkin sopivat keinot.”

Parkkosen mielestä toimistomääritelmien rajat ovat alkaneet tuntua hullulta.

”Viestintä- ja mainostoimistot lähenevät toisiaan, ja vaikuttajamarkkinointi ja sosiaalinen media ovat muuttaneet kenttää aika paljon. Esimerkiksi somessa usein ostamme näkyvyyttä, ja sillä tavalla olemme ottaneet myös mediatoimiston roolia.”

Eikö ole vaarana, etteivät ihmiset tiedä ilman määritelmää senkään vertaa kuin nyt, mitä teette?

”Sana meistä kulkee ehkä parhaiten suusta suuhun ja töidemme kautta. Muutamme verkkosivujamme ja some-kanaviamme, ja niistä näkyy, mitä teemme.”

Parkkosen mukaan monilla brändeillä ja asiakkailla on tarve markkinoinnin tekemiselle kokonaisvaltaisesti.

”On isojakin brändejä, joiden markkinointibudjetti ei ole iso. Mainostoimisto saattaa pudota pois käytöstä, mutta kuitenkin brändit tarvitsevat esimerkiksi tiettyjä visuaalisia elementtejä tai kampanjoita, joille puolestaan saatetaan tarvita ansaittua näkyvyyttä tai näkyvyyttä vaikuttajien kanavissa. Asiakkaat tarvitsevat enemmän kokonaisuutta kuin erillisiä palikoita.”

Vivan Daaboul haluaa tuoda viestejä esille uusilla tavoilla

Osana muutosta Vivan Daaboul on aloittanut kesäkuun alussa Mellakka Helsingin business directorina. Hänen tehtävänsä on kehittää sitä, miten Mellakka tarjoaa jo olemassa olevaa tarjontaansa niin, että markkinointipäättäjät pystyisivät parhaiten hyödyntämään toimistoa.

”Vivan on markkinointiviestinnän generalisti, jolla on hämmästyttävän laaja kontaktiverkosto. Hänellä on halu rikkoa perinteistä mainonta vastaan viestintä -kaavaa ja kehittää uudenlaisia tapoja tuoda viestejä esille. Meillä on molemmilla hyvin holistinen käsitys kentästä ja pystymme jatkossa tarjoamaan entistä laajemmin ratkaisuja muutosta haluaville ja haastavassa tilanteessa oleville asiakkaille. Viestintää ja vaikuttajia painottaen”, Parkkonen sanoo.

Aiemmin Daaboul työskenteli creative business plannerina Mirumissa, jossa hän muun muassa teki konseptisuunnittelua Finnairille ja Helsinki Marketingille. Ennen työtään Mirumissa Daaboul kehitti ei-perinteisiä markkinointitoimenpiteitä alkoholialalla esimerkiksi SABMillerille.

”Epäkonventionaalinen markkinointiviestintä on vahvuuteni. Näen niin, että tulin Mellakkaan auttamaan ja tuotteistamaan osaamista, jotta markkinointipäättäjät ymmärtävät, minkä lisäarvon voimme tuoda heidän tavoitteidensa saavuttamiseen”, Daaboul sanoo.

Hänen uransa markkinointialalla on myös alkanut ei-perinteisen markkinoinnin parissa.

”Aloitin Stream Helsingillä, jossa keskityimme ilmiöittämiseen. Se on juuri sitä, mitä kaikki nyt pyrkivät tekemään, ja se on ollut mukana kaikessa, mitä olen markkinointialalla tehnyt, Olen aina pyrkinyt siihen, että unohdetaan kanavat ja lopputuotteet ja lähdetään oikeista tarpeista”, Daaboul kertoo.

Alkoholialalla sääntely pakotti ajattelemaan toisin. Alkoholimainonnan rajoitusten vuoksi oli pakko käyttää muita lähestymistapoja kuin perinteisiä mainoksia.

”Tärkeintä oli ilmiöittäminen, joten vaikuttajayhteistyöt, kumppanuudet ja synergiamarkkinointi toisten yritysten kanssa olivat sitä, mitä pyrimme tekemään. Pakon sanelemana kehittyi kokonaisvaltainen näkemys, ettei perinteinen lopputuote ei ole välttämättä paras mahdollinen ratkaisu.”

Mellakka kasvaa

Mellakka Helsinki on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Vuonna 2018 liikevaihto kasvoi 1,2 miljoonaan euroon edellisen vuoden 911 000 eurosta. Lisäksi äskettäin vuoden täyttänyt sisaryritys Mellakka Management teki 300 000 euron liikevaihdon seitsemän kuukauden tilikaudellaan.

Voittoa Mellakka Helsinki teki viime vuonna 20 000 euroa. Edellisen vuoden voitto 114 000 euroa oli selvästi suurempi.

”Viime vuosi meni kasvun merkeissä ja Mellakka Managementin synnyttämisessä, ja tänä vuonna teemana on kannattavuuden kehittäminen molempien firmojen osalta”, Parkkonen kommentoi.

Hänen mukaansa tasainen kasvu on yhä tavoitteena.

”Emme kuitenkaan halua kasvaa liian suureksi ja pompöösiksi, vaan olla jatkuvasti hereillä, kyseenalaistaa toimintatapoja ja olla jatkossakin erilainen vaihtoehto niille, jotka sitä etsivät.”

Parkkosen mukaan kasvu on ollut kuluvan vuoden alkupuoliskolla kovaa ja etenkin kannattavuus on kasvanut huimasti. 

Kasvu ei kuitenkaan ole itseisarvo.

”Tärkeämpää on, että hienojen juttujen tekemisen ja tuloksien aikaansaamisen lisäksi ihmiset ovat sydämellä mukana projekteissa. Emme halua olla suurin tai tuottavin, vaan haluamme tehdä hyvää työtä ja meidän näköisiämme juttuja.”

Mellakka Helsingissä on nyt 12 työntekijää. Lisäksi sisaryritys Mellakka Management työllistää neljä ihmistä.

Parkkonen kertoo, että rekrytointeja tehdään jatkuvasti muuttuvien tarpeiden mukaan. Seuraavaksi suunnitelmissa on rekrytoida tekijöitä sisällöntuotantoon.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö