Pilvipalveluita (Software as a Service, SaaS) tarjoava ohjelmistoyritys Meltwater ilmoitti tiistaina ostaneensa sosiaalisen median analytiikkaan ja vuorovaikuttamiseen erikoistuneen Sysomoksen.

Sysomos toimii sosiaalisen median markkinoinnin ja analytiikan alalla auttaen yrityksiä muuttamaan tietoihin perustuvia näkemyksiä toimiviksi asiakkaiden vuorovaikutusmahdollisuuksiksi.

Vuonna 2007 perustetun Sysomoksen pääkonttori sijaitsee Torontossa Kanadassa. Yrityksellä on globaalisti yli 1 200 asiakasta.

Meltwaterin perustajan ja toimitusjohtajan Jörn Lyseggen in arvion mukaan kaikki sosiaalisen median analytiikkayritykset tarkastelevat sosiaalisen median dataa erillisenä muusta datasta, minkä vuoksi brändien ja yritysten on haastavaa muodostaa kokonaisvaltaisia näkemyksiä.

Tähän haasteeseen Meltwater pyrkii nyt vastaamaan yrityskaupan kautta.

"Sysomos-yrityskaupan myötä voimme yhdistää uutiset ja sosiaalisen median yhden yrityksen alle, tarjoten sosiaalisen median datalle kontekstia. Samalla lisäämme sosiaalisen median vuorovaikuttamisen osaksi uutis- ja mediaseurannan tarjontaamme", Lyseggen kertoo.

Sysomos muodostaa Meltwaterin alaisuuteen Social Analytics -liiketoiminnan, joka keskittyy tuottamaan ajankohtaisia ja relevantteja näkemyksiä brändeille ja markkinointitiimeille.

Meltwaterin Social Analytics -liiketoiminnan johtoon astuva Peter Heffring kertoo Meltwaterin hyödyntävän Sysomos-alustan haku- ja analyysikokemuksen parantamiseksi Meltwaterin omia AI-malleja sekä strukturoimattomasta verkosta kerättyä informaatiota.

"Tämä tulee tarjoamaan asiakkaillemme tarvittavan kontekstin kerätä enemmän oleellista tietoa heidän ansaittujen ja omistettujen sosiaalisten kanaviensa kautta", Heffring toteaa tiedotteessa.

Meltwater Finlandin Business Development Director Lotta Siutla kertoo M&M:lle yhteistyön Sysomoksen kanssa merkitsevän parempaa sosiaalisen median raportointia, analysointia ja sitä kautta myös uusia palveluita.

"Vahvistamme yhteistyön kautta meidän media- ja sosialisen median seurantaamme syvällisellä sosiaalisen median analytiikalla. Ajatuksena on, että asiakas pystyy ymmärtämään paremmin omaa asemaansa sosiaalisessa mediassa myös suhteessa muihin. Meltwater pystyy palvelemaan tätä kautta paremmin myös markkinoinnin tarpeita", Siutla arvioi.

Sysomos on Meltwaterin seitsemäs yritysosto viimeisten 18 kuukauden aikana. Viimeksi Meltwater kävi yrityskaupoilla viime kuussa, jolloin yritys osti sosiaaliseen dataan erikoistuneen DataSift in.

Meltwater on perustettu vuonna 2001 Norjassa. Globaalisti yrityksellä on 55 toimistoa kuudella mantereella. Pääkonttori sijaitsee San Franciscossa.

Meltwater on kasvanut Suomessa kymmenessä vuodessa neljän henkilön startupista 65 työntekijän organisaatioksi. Meltwater Finland in liikevaihto Suomessa oli yhtiön mukaan tilikauden 2017 lopussa noin yhdeksän miljoonaa euroa.