"Tänä vuonna on hienoa nähdä lavalla suomalaispuheenvuoro selvästi festivaalin kuumimmasta aiheesta: tekoälystä. Vedämme torstaina työpajan otsikolla Unleash AI for Creativity. Omassa puheenvuorossamme ja festivaalilla näkyy tekoälykeskustelun ohjautuminen lähemmäs Cannesin olemassaolon tarkoitusta eli luovuutta, mikä on hieno ja inspiroiva asia. Suomalaisilla on kaikki mahdollisuudet olla maailman kärjessä valjastamassa tekoälyä luovan markkinoinnin suunnitteluun. Tästä mainio esimerkki on SOK:n ja kumppaneiden Korttelitoive, jolle on helppo ennustaa menestystä."

Elli Tuominen

strategiajohtaja

Kurio

"Cannesiin mennään oppimaan. Siellä oppii kuunnellen itseään viisaampia seminaareissa, ihastelemalla itseään etevämpien töitä ja itseään luovempien kanssa debatoiden. Kuten huomaatte, olen oppinut Cannesissa myös nöyryyttä. Olen voittanut Crestassa, Epicassa, Eurobestissä, New Yorkissa, Golden Drumissa ja mitä näitä nyt on, mutta Cannesin leijonaa en ole voittanut. Vuodesta toiseen olen saanut seurata itseäni riehakkaampien voittajien juhlintaa kiiltävine leijonineen Rivieran yössä."

Anssi Järvinen

luova johtaja

Superson

"Itseäni kiinnostaa se, kuinka paljon ilmastonmuutos on esillä töissä ja puheenvuoroissa. Parhaimmillaan markkinointiviestintä on tekoja, jotka muuttavat maailmaa paremmaksi. Nyt jos koskaan on tällaiselle aikansa ja paikkansa. Lisäksi toivon kovasti onnea vuoden hienoille suomalaistöille, kuten Alepan Korttelitoiveelle ja Helsingin Sanomien The Land of Free Press -kampanjalle. Cannesista saa varmasti tuoda kotiin tuliaisina inhottavan tarpeellista mainoskateutta."

Pia af Hällström

luova suunnittelija

Wörks

"Merkitykselliset kokemukset ja luovuus ovat keskeisimpiä tekijöitä, jotka erottavat asiakkaamme heidän kilpailijoistaan. Niiden lisäksi muita Cannesissa korostuvia teemoja ovat monimuotoisuus ja tasa-arvo. Inklusiiviset teot, puheet ja kulttuurin muutos näkyvät Cannesissa kautta linjan. Viime vuosina brändit ovat voittaneet leijonia kannanotoillaan, ja uskon, että se jatkuu myös tänä vuonna. Viime vuonna grand prix'n voittanut JFK Unsilenced oli tästä erinomainen esimerkki."

Hanna-Mari Parkkinen

maajohtaja

Accenture Interactive

"Uskon erityisesti kahteen teemaan: luovaan teknologian käyttöön sekä sosiaaliseen vastuuseen. Laadukkaasti toteutettu luova työ, jossa nämä kaksi teemaa onnistuvat lyömään kättä ja jättämään jäljen niin liiketoimintaan, ihmisiin kuin yhteiskuntaan, on omiaan nappaamaan leijonan jos toisenkin. Yhtenä tällaisena esimerkkinä uskallan povata menestystä kotimaiselle Elements of AI -verkkokurssille, joka tekona herättää minussa voimakasta ihailua. Ennen vanhaan sitä kutsuttiin mainoskateudeksi."

Kalle Tuomi

luova johtaja

Futurice

Artikkeli on julkaistu Markkinointi & Mainonnassa 8/2019.