Arvostetuimmat brändit 2018

Aleksi Ylä-Anttila 11.10. 09:53

Mercedes-Benz päihitti Volvon – tässä ovat Suomen arvostetuimmat autobrändit

Teemu Granström
Mercedes-Benzin sijoitus kaikkien brändien listalla Brändien arvostus 2018 -tutkimuksessa on 112:s.

Kestomenestyjät Mercedes-Benz ja Volvo ovat myös tänä vuonna suomalaisten eniten arvostamat automerkit.

Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonnan perjantaina 5.10. julkistama Brändien arvostus 2018 -tutkimus selvitti 541 brändin arvostuksen suomalaisten keskuudessa.

Autoalan brändeistä ykköseksi ylsi saksalaisen Daimlerin omistama Mercedes-Benz. Toiseksi arvostetuin automerkki Suomessa on Volvo ja kolmanneksi arvostetuin saksalainen Porsche.

Yksikään autobrändi ei yltänyt tämän vuotisessa tutkimuksessa sadan parhaan joukkoon. Mercedes-Benzin sijoitus kaikkien brändien listalla on 112:s. Volvon sijoitus on 118:s ja Porschen 177:s

Myös neljänneksi arvostetuimmaksi automerkiksi arvioitu Toytota (192.) sekä Ferrari (194.) ylsivät tutkimuksessa 200 arvostetuimman brändin joukkoon.

Aiemmin syyskuussa julkaistussa Kantar TNS:n julkistamassa selvityksessä Mercedes-Benz nousi maineeltaan parhaaksi automerkiksi Suomessa.

Näin tutkimme:

Markkinointi&Mainonta-lehden Taloustutkimus Oy:n ja Brändien arvostus 2018 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 541 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.T

Vastaava tutkimus on tehty vuodsta 1997 lähtien. Tämänvuotiset tulokset eivät ole kuitenkaan vertailukelpoisia aiempiin, koska tutkimustapa uudistettiin. Kaikkiaan tutkimuksessa oli mukana 541 brändiä.

Tutkitut brändit valittiin esitutkimuksessa maaliskuussa 2018. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 64 tuoteryhmässä.

Esitutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen valtakunnallisessa nettipaneelissa. Kussakin tuoteryhmässä vastaajia oli noin 500, siten että yksi vastaaja kertoi tuntemansa brändit 9–10 tuoteryhmässä.

Esitutkimuksessa brändin tuli pääsääntöisesti saavuttaa viiden prosentin tunnettuus päästäkseen tutkimukseen mukaan. Varsinainen tutkimus toteutettiin ensi kertaa nettikyselynä. Osa vastaajista värvättiin huhti–toukokuussa 2018 Taloustutkimuksen valtakunnallisten kuluttajatutkimusten yhteydessä ja osa oli Taloustutkimuksen nettipaneelin jäseniä.

Tutkimuksen kohderyhmä oli 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimukseen vastasi noin 6 900 henkilöä ja se toteutettiin kesäkuussa 2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.