Brändit

Ville Perttula 10.8. 13:13 päivitetty 10.8. 13:16

Meri, intohimo ja energia näkyvät Vaasan uudessa ilmeessä

Vaasan kaupungin brändiuudistuksen toteutti Zeeland Family.

Vaasan kaupunki on vaihtanut punakeltaisen, aaltoilevan logonsa hillittyyn sinisävyiseen ilmeeseen.

Rannikkokaupungin mukaan uudessa ilmeessä näkyy meri, intohimo ja energia. Ilme julkistettiin eilen Vaasan taiteiden yössä. Uudistuksen taustalla on mainostoimisto Zeeland Family.

Vaasan kaupungin viestintäpäällikkö Leena Forsén kertoo M&M:lle, että uusi ilme nivoo yhteen vaasalaisia organisaatioita.

"Ilme haluttiin uudistaa, koska Vaasan kaupungilla, Visit Vaasalla ja Vaasan seudulla oli omat logonsa. Halusimme, että meillä on yhteinen ilme. Lisäksi kaupungin logo oli jo kymmenen vuotta vanha. Meilläkin [kaupungilla] oli logossa liukuvärejä, ja se näytti jo vähän vanhalta. Halusimme, että uusi logo toimii digitaalisessa maailmassa."

"Yhteisen ilmeen avulla saamme voimaa alueen brändille", Forsén jatkaa

Vaasalaiset ja Vaasan seudun asukkaat saivat osallistua ilmeen suunnitteluun. Ilmeen suuntaa haettiin Facebook-äänestyksen ja online-yhteisön avulla, kertoo Zeeland Familyn asiakkuusjohtaja Teea Björklund tiedotteessa.

"Lisäksi järjestimme Rewell Center -kauppakeskuksessa pop-up-tapahtuman, jossa yleisö merkitsi tarroilla mieluisimmat ikonit."

Vaasalaisille ja seudun asukkaille tärkeimmäksi elementiksi nousi meri. Forsén toivoo, että seudun asukkaat jakavat uutta ilmettä sosiaalisessa mediassa.

"Halusimme, että asukkaat kokisivat ilmeen omakseen. Vaasalaiset suhtautuivat projektiin innostuneesti ja positiivisesti."

Forsénin mukaan ilmeeseen haluttiin mukaan niitä asioita, jotka nousevat esiin, kun vaasalaiset ja seudun asukkaat kertovat alueesta. Siksi ilmeeseen valikoitui mukaan kolme teemaa: meri, intohimo ja energia.

"Emme ole erikseen lanseerranneet slogania, mutta bränditarinana meillä on 'intohimona maailman pelastaminen'. Intohimo on yksi kärkiviesteistämme. Meillä on täällä paljon energiateollisuutta."

Energiateollisuus on yksi Vaasan kaupungin ylpeydenaiheista. Esimerkiksi ABB ja Wärtsilä ovat isoja työllistäjiä Vaasassa. Forsén epäilee, että energiateollisuuden keskittymä on tunnettu alan ihmisten keskuudessa.

"Nyt olemme viemässä akkutehdashanketta eteenpäin. Tesla nyt meni muualle, mutta täällä on alue kaavoitettuna valmiiksi Vaasan ja Mustasaaren kanssa."

Ilmeen suunnittelu kustansi Forsénin mukaan noin 65 000 euroa. Kulut jaetaan Vaasan kaupungin, Visit Vaasan ja Vaasan seudun kesken.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö