Kilpailut

Ville Perttula 11.10. 12:05

Merkityksellisyys jyrää Epicassa – Mark Tungate M&M:lle: "Tuomaristo huomaa herkästi merkityksellisyyspesun"

Epica
Mark Tungate

Epica Awards -kilpailussa jaetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa Grand Prix -palkinto vastuullisuuskategoriassa.

Vastuullisuuden ja merkityksellisyyden trendit eivät ole vielä laantuneet, mikä näkyy erityisesti mainoskilpailuihin lähetetyissä töissä.

Epica Awards -kilpailussa jaetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa Grand Prix -palkinto vastuullisuuskategoriassa.

Kilpailun julkaisutoiminnasta vastaava johtaja ja napamies Mark Tungate kertoo huomanneensa, että mainonnassa otetaan nykyisin huomioon erilaiset seksuaaliset suuntaukset ja eri sukupuolet. Tämä kertoo hänen mielestään mainostajien ja toimistojen kyvystä reflektoida todellisuutta entistä paremmin.

"Näen koko ajan vähemmän konventionaalista, tavanomaista mainontaa. Brändisisällöt ovat nykyisin erittäin luovia”, Tungate kertoo M&M:lle sähköpostin välityksellä.

"Vastuullisuustrendi lähtee nuorista kuluttajista. Ihmiset eivät enää halua tukea brändejä, jotka kohtelevat heidän työntekijöitään huonosti tai tuhoavat ympäristöä. Jopa seitsemänvuotias poikani on sisäistänyt tämän asian. Hän kertoi minulle taannoin, ettemme voi syödä enää Nutellaa, koska hän oli nähnyt televisiosta, että Nutellan syöminen tuhoaa metsiä. Hän sanoi, ettemme voi enää hengittää, jos metsämme tuhoutuvat. Itseasiassa poikani oli nähnyt ekologin haastattelun, jossa puhuttiin palmuöljyn käyttämisestä."

Markkinointimaailmalta vaaditaan nykyisin hyvää reaktionopeutta. Esimerkiksi kun graffititaitelija Banksy tuhosi ”Girl with Balloon” -nimisen teoksensa huutokauppaamisen jälkeen, mainostajat tarttuivat tapahtuman saamaan julkisuuteen saman tien.

McDonalds, Ikea ja jopa Suomen Verohallinto julkaisivat oman versionsa teoksesta puoliksi silppuriin joutuneesta maalauksesta. Epica Awards -kilpailussa on tänä vuonna ensimmäistä kertaa ajankohtaisen ja reaaliaikaisen mainonnan kategoria.

"Brändit ja toimistot käyttäytyvät koko ajan enemmän kuin journalistit: ne reagoivat uutisiin ja tuottavat sisältöä, jota mainostetaan näppärillä twiitteillä ja Instagram-postauksilla. Mainostoimistossa työskentelevä ystäväni totesi hiljattain, että mainonta ei vaadi enää 360 asteen ajattelua, vaan töitä 365 päivää vuodessa ja seitsemän tuntia päivässä."

Merkityksellisyys näkyy Tungaten mukaan myös Epica-osallistujissa, sillä esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöt lähettävät töitään kilpailuun. Tungate toivoo, että yritykset suhtautuvat vakavasti merkityksellisyysbuumiin, eivätkä vain käytä merkityksellisyyttä hyödyksi markkinoinnissa.


"Luulen, että kilpailun tuomaristo huomaa herkästi niin kutsutun merkityksellisyyspesun."

Epicassa voittajat ovat mainosalasta kirjoittavien journalistien valitsemia. Tungate vertaa Epicaa elokuva-alan Golden Globe -kilpailuun, jonka taustalla on Hollywood Foreign Press Association. Yhdistys koostuu Yhdysvaltojen elokuva-alasta kirjoittavista toimittajista.

Vuodesta 1987 asti järjestetty Epica Awards on ollut vuodesta 2013 maailmanlaajuinen kilpailu. Ennen tätä kilpailuun osallistui vain eurooppalaisia töitä. Kilpailun tuomaristoa johtaa tänä vuonna Wallpaper*-lehden brändi- ja sisältöjohtaja Tony Chambers.

Epica ottaa vastaan kilpailutöitä tämän viikon sunnuntaihin saakka.